کود سولفات آلومینیوم در کشاورزی

سولفات آلومینیوم

سولفات آلومینیوم با فرمول  AL2(SO4)3 شناخته می شود. این ماده شیمیایی به صورت یک جامد یا مایع سفید رنگ است که پس از اکسید آلومینیوم دومین ترکیب مهم آلومینیوم در جهان است. این ماده می تواند آب را به خود جذب کند و اسیدی شده که PH آن به کمتر از 2 هم می رسد. سولفات آلومینیوم کاربردهای زیادی را دارد که از عمده کاربردهایش استفاده از کود سولفات آلومینیوم در کشاورزی است.

تصویری از کود سولفات آلومینیوم
کود سولفات آلومینیوم

کود سولفات آلومینیوم در کشاورزی

سولفات آلومینیوم با داشتن 21% ازت و 24% گوگرد از بهترین کودهای کشاورزی است که برای اصلاح و تقویت خاک مورد استفاده قرار می گیرد. جالب اینجا است که آلومینیوم از مواد مغذی گیاهان حساب نمی شود. با این حال از سولفات آلومینیوم در تهیه کود کشاورزی استفاده می شود. سولفات آلومینیوم در حقیقت یک ماده کمکی برای تهیه کودهای گیاهی است. آلوم به عنوان یک تقویت کننده در رشد گیاهان کاربردی ندارد، بلکه وجود یون سولفات در آن است که نقش مهمی برای کاهش PH در خاک را دارد.

روش مصرف آلوم و گیاهان هدف با دیگر کودهای شیمیایی فرق دارد. از سولفات آلومینیوم بیشتر برای تقویت گیاهان و درختچه های زینتی استفاده می شود. از این درختچه ها می توان به آزالیا و کاملیا اشاره کرد.

بزرگترین مشکلی که برای رشد گیاهان وجود دارد، وجود کربنات کلسیم آزاد در خاک است. این عامل را آهکی بودن خاک می گویند.

با روشن شدن این مطلب شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا باید از سولفات آلومینیوم در کودها و یا در خاک گیاهان استفاده کنیم. خاک دارای مواد مغذی و ضروری برای رشد گیاهان است که باید توسط گیاهان، درخت ها و درختچه ها جذب شوند ولی یک عامل بد برای خاک گیاهان دارای مقدار زیادی آهک است که در خاک وجود دارد. آهک از جذب مواد مفید و مغذی توسط گیاهان جلوگیری می کند، پس با اضافه کردن سولفات آلومینیوم به خاک، میزان اسیدیته آن را افزایش داده و قدرت جذب گیاهان را بالا می بریم.

روش مصرف سولفات آلومینیوم در کشاورزی چیست؟

نباید برای کود سولفات آلومینیوم در کشاورزی سولفات آلومینیوم را به صورت محلول پاشی استفاده کرد. این کار باعث آسیب به گیاهان می شود. مقدار مصرف آن هم بستگی به میزان کمبودش در گیاه و نوع گیاه دارد. اما بیشتر میزان استفاده از آن به قطر و اندازه بلندی گیاه بر میگردد. در استفاده از سولفات آلومینیوم باید موارد ایمنی را رعایت کرد. بهتر قبل از استفاده از یک شخص متخصص کمک گرفته و با او مشورت کنید. ممکن است که مشکل خاک علت دیگری باشد و آهکی بودن خاک نباشد.

سولفات آلومینیوم دارای ترکیبات سولفاته است و همین عامل باعث آسیب به پوست می شود. ممکن است که ایجاد تحریکات پوستی را در شما ایجاد کند.

کود سولفات آلومینیوم در کشاورزی
کود سولفات آلومینیوم

مقدار مصرف کود سولفات آلومینیوم در کشاورزی

مقدار مصرف کود سولفات آلومینیوم در کشاورزی را کارشناسان این حوزه باید تشخیص دهند ولی به طور کلی این میزان به صورت فرمول زیر تهیه می شود.

  • برای درختان به وزن نیم کیلو کرم به ازای هر 5/2 سانتی متر قطر درخت
  • برای درختچه های به وزن نیم کیلو کرم به ازای هر 30 سانتی متر قد درختچه

برای افزایش مقدار اسیدیته خاک کشاورزی آهکی باید به اندازه دو کیلو و 200 گرم سولفات آلومینیوم را به هر صد سانتی متر مربع خاک بیافزاییم.

سخن آخر

همان گونه که در مقاله به آن اشاره کردیم سولفات آلومینیوم در حقیقت یک ماده کمکی برای تهیه کودهای گیاهی است. آن به عنوان یک تقویت کننده در رشد گیاهان کاربردی ندارد، بلکه وجود یون سولفات در آن است که نقش مهمی برای کاهش PH در خاک را دارد.

[faq title=”سوالات متداول کود سولفات آلومینیوم در کشاورزی” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”مقدار مصرفی کود سولفات آلومینیوم در کشاورزی چقدر است؟” number=”1″]مقدار مصرف کود سولفات آلومینیوم در کشاورزی را کارشناسان این حوزه باید تشخیص دهند ولی به طور کلی این میزان به صورت فرمول مقابل تهیه می شود. برای درختان به وزن نیم کیلو گرم به ازای هر 5/2 سانتی متر قطر درخت و برای درختچه های به وزن نیم کیلو کرم به ازای هر 30 سانتی متر قد درختچه.[/faq_item][faq_item title=”یرای تقویت چه گیاهانی از سولفات آلومینیوم استفاده می شود؟” number=”2″]
تصویری از ایمنی در مصرف سولفات آلومینیوم
ایمنی در مصرف سولفات آلومینیوم

روش مصرف آلوم و گیاهان هدف با دیگر کودهای شیمیایی فرق دارد. از سولفات آلومینیوم بیشتر برای تقویت گیاهان و درختچه های زینتی استفاده می شود. از این درختچه ها می توان به آزالیا و کاملیا اشاره کرد.

[/faq_item][faq_item title=”آیا سولفات آلومینیوم برای تقویت گیاهان است؟” number=”3″]این نکته بسیار مهم است که سولفات آلومینیوم برای اصلاح خاک است نه تقویت گیاهان. بنابراین از اسپری کردن آن بر روی گل و برگ جلوگیری به عمل آورید. این کار باعث آسیب به گیاهان می شود. مقدار مصرف آن هم بستگی به میزان کمبودش در گیاه و نوع گیاه دارد. بهتر است که برای استفاده از آن با یک کارشناس در امور کشاورزی در ارتباط باشید.[/faq_item][/faq]
5/5 - (1 امتیاز)

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *