قیمت خرید و کاربرد های سدیم هیدروسولفیت

کاربرد های سدیم هیدروسولفیت

سدیم هیدروسولفیت چیست؟

سدیم هیدروسولفیت یا همان سدیم دی تیونیت یک ترکیب شیمیایی با فرمول مولکولی NaHS می باشد. این ماده طی واکنش خنثی سازی سولفید هیدروژن با هیدروکسید سدیم به دست می آید. کاربرد های سدیم هیدروسولفیت چیست؟ اغلب از این ماده به عنوان محلول آبی استفاده می شود.

همچنین از این ماده برای سنتز ترکیبا آلی و معدنی گوگرد استفاده می شود. به دلیل اینکه این ماده از رطوبت جوی حاصل می شود معمولا بوی H2S می دهد. این ماده یک الکترولیت 1.1 می باشد، که به خوبی در آب حل می شود.

محلول –HS به سرعت با اکسیژن وارد واکنش می شود و به رنگ زرد در می آید.از سدیم هیدروسولفید یا همان سدیم دی تیونیت به عنوان احیا کننده و سفید کننده ماده استفاده می شود. به همین خاطر از مهمترین کاربردهای سدیم هیدروسولفیت، سفید کردن کاغذ، بلیچینگ دندان و… می باشد.

ویژگی های ساختاری سدیم هیدروسولفیت

نقطه ذوب سدیم هیدروسولفیت نسبتا پایین بوده و حدود 350 درجه سانتی گراد می باشد. این ماده به صورت بدون آب و به صورت آبدار از طریق دو فرم آبدار هیدرات و تری هیدرات مختلف به دست می آید؛ که هر سه بی رنگ بوده و رفتارهای شیمیایی یکسانی دارند.

ساختار سدیم هیدروسولفیت
ساختار سدیم هیدروسولفیت

کاربرد های سدیم دی تیونیت در صنعت

سالانه میلیون ها تن سدیم دی تیونیت تولید می شود که از مهمترین کاربرد های سدیم هیدروسولفیت صنایع رنگرزی و سفید سازی است. از جمله کاربرد های سدیم هیدروسولفیت می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. سفید کننده در صنعت کاغذ
  2. سفید سازی پارچه در صنعت نساجی
  3. سفید کردن زباله ها در صنعت بازیافت
  4. از بین برنده موهای پوستی در صنعت چرم سازی
  5. فعال کننده گونه های معدنی اکسید در استخراج مس
  6. به عنوان ماده شیمیایی گوگردی در فرآیند کرافت صنعت آرایشی

کاربرد سدیم دی تیونیت در صنعت کاغذ سازی

در درجه اول از این ماده برای سفید کردن خمیر چوب استفاده می شود. در صنعت کاغذ سازی از رنگ هایی استفاده می شود که خاصیت سفید کنندگی داشته باشند. یکی از مهمترین آنها سدیم دی تیونیت می باشد که حتی توانایی رنگ زدایی دائمی رنگ های اسیدی را دارد.

کاربرد سدیم هیدروسولفیت در صنعت بازیافت

یکی از مهمترین کاربرد های سدیم هیدروسولفیت سفید سازی تفاله های بازیافتی می باشد. اغلب وسایل تولید شده از مواد بازیافتی حاوی خمیر های مکانیکی می باشند، که توسط این ماده به سفید شده اند.

می توان زباله ها را با انجام یک مرحله هیدروسولفیت (Y) با دمای بسیار بالا حدود -80 تا 100 درجه سانتی گراد با پی اچ خنثی 7 سفید می شوند. این ماده برای تقویت شیمیایی نفت و تثبیت پلی اکریلامید در مقابل رادیکال ها مخرب در حضور آهن استفاده می شوند.

کاربرد هیدروسولفیت سدیم در رنگ سازی

یکی از کاربرد های سدیم هیدروسولفیت رنگ سازی در صنعت می باشد. گاهی این ماده با یک اکسید کننده ترکیب می کنند. به این خاطر که گاهی زنگ ها با مواد شیمیایی اکسید کننده وارد واکنش نمی دهند و می توان با برخی از عوامل احیا کننده واکنش بدهند.

هیدروسولفیت سدیم در برخی از فرآیندهای رنگرزی که رنگ های سولفور و وات وجود دارند، مورد استفاده قرار می گیرند. خواص کاهشی این ماده در محلول ها آبی باعث حذف رنگ اضافی، رنگ ها ناخواسته و اکسید ها باقی مانده شده و در آخر کیفیت کلی رنگ رزی را بالاتر می برد.

سدیم دی تیونیت در صنعت تولید لوازم آرایشی

یک از کاربرد های سدیم هیدروسولفیت کمک به تولید لوازم آرایشی می باشد. در فرمولاسیون محصولات دست و بدن، دئودورانت ها، رنگ مو، رنگ ها، مرطوب کننده ها این ماده مورد استفاده قرار می گیرد. عوامل کاهنده موجود در این ماده هیدروژن را به سایر مواد وارد واکنش می کند.

سدیم دی تیونیت
سدیم دی تیونیت در تولید لوازم آرایشی

این ماده افزون بر اینکه توانایی شکستن پیوندهای دی سولفیدی مو را دارد، به عنوان یک آنتی اکسیدان برای مهار اکسیژن مورد استفاده قرار می گیرد. به همین خاطر از این ماده در تولید محصولات آرایشی فر کننده و صاف کننده مو استفاده می شود.

عوارض و خطرات ناشی از سدیم هیدروسولفیت

سدیم هیدروسولفیت یک ترکیب شیمیایی است که استنشاق آن به قسمت های بالایی دستگاه تنفسی ( حلق، بینی، دهان و نای) آسیب وارد کرده و سرفه، تنگی نفس و درد در قفسه سینه را به وجود می آورد.

هر قدر غلظت این ماده بالاتر باشد و فرد بیشتر در معرض این ماده قرار بگیرد، میزان تحریک آن بیشتر شده و آسیب های جدی تر به بدن می زد. که از جمله آنها می توان به اختلال در گردش خون، کاهش تحریک پذیری، تشنج، سیانوز، قطع تنفس و حتی مرگ اشاره کرد.

بازار جهانی خرید و فروش هیدروسولفیت سدیم

بازار مصرفی این ماده در سال 2017 حدود 240 میلیون دلار بوده که انتظار می رود تا سال 2024 این مقدار به 450 کیلو تن نیز برسد. دلیلی بالاتر رفتن بازار مصرف این ماده، علاقه مردم به چرم و کاربرد این ماده در دباغی صنعت چرم می باشد.

ارزش مبادلات این چرمی این ماده در سال 2024 از مرز 125 میلیارد دلار نیز عبور خواهد کرد. از آنجایی که میزان سمیت این ماده از گوگرد کمتر است از این ماده برای تولید مواد شیمیایی بازی استفاده می شود. و افزون بر اینکه جایگزینی این ماده به جای گوگرد صرفه اقتصادی نیز دارد.

 هیدروسولفیت سدیم
بازار جهانی خرید هیدروسولفیت سدیم

از طرفی دیگر پژوهش ها نشان داده که در فرمولاسیون برخی از داروها از این ماده نیز استفاده می شود. متاسفانه هزینه فرآیند تولید این ماده نسبتا بالاست و بازده کمی دارد. همین دو عامل موجب شده که سودآوری این ماده کم شود و هزینه خرید سدیم هیدروسولفیت تحت تاثیر قرار بگیرد.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی کاربرد های سدیم هیدروسولفیت پرداختیم. شما می توانید به فروشگاه اینترنتی پگاه محیط آرین مراجعه کنید و هر نوع ماده شیمیایی که برای صنعت خود احتیاج دارید را خریداری کنید. محصولات پگاه محیط همگی از بهترین و با کیفیت ترین محصولات موجود در بازار به شمار می رود که با یک قیمت بسیار مناسب به شما عرضه می شود.

سوالات متداول درباره کاربرد های سدیم هیدروسولفیت

1از هیدرو سولفیت در چه صنایعی استفاده می شود؟
در صنعت کاغذ سازی، رنگرزی، نساجی، عکاسی، تولید چرم، صنایع غذایی، صنعت پلیمر و… از سدیم دی تیونیت استفاده می شود.
2بیشترین کاربرد هیدرو سولفونات در چه زمینه است؟
براساس آمارهای سال 2014 بیشترین کاربرد سدیم هیدروسولفیت، استفاده از آن به عنوان یک سفید کننده در صنعت نساجی و کاغذ سازی است.
3در اثر تماس هیدروسولفیت چه آسیبی به پوست بدن وارد می شود؟
خوشبختانه جذب پوستی این ماده خیلی کم است، اما اگر پوست بدن در تماس قرار بگیرید قرمزی، سوزش و در ایجاد می کند.
Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *