کاربرد های خوراکی و صنعتی سولفوریک اسید

کاربرد اسید سولفوریک در صنعت

سولفوریک اسید چیست؟

برای اولین بار اسید سولفوریک توسط جابربن حیان از تقطیر زاج سبز با مس (ll) سولفات ساخته شد. این اسید یک اسید معدنی بسیار قوی است که با نام جوهر گوگرد، اسید باتری، سولفات هیدروژن، روغن ویتریول نیز شناخته می شود. کاربرد اسید سولفوریک در صنعت بسیار گسترده است.

فرمول مولکولی سولفوریک اسید (H2SO4) می باشد. این ماده به طور طبیعی در گازهای خارج شده از آتش فشان ها نیز وجود دارد. همچنین می توان به طور صنعتی نیز سولفات آلومینیوم و این ماده را تولید کرد.

شکل ظاهری اسید سولفوریک

سولفوریک اسید یک ماده بی بو و خورنده می باشد. که در طبیعت شکل های ظاهری متفاوتی دارد و از بی رنگ تا رنگ قهوه ای تیره یافت می شود. به طورکلی سولفوریک اسید یک مایع بی رنگ می باشد.

ویژگی ها شیمیایی اسید سولفوریک

قطرات باران با آلاینده ها معلق در هوا واکنش داده و اسید تولید می کند. هر قدر دمای هوا بالاتر برود میزان واکنش دادن قطرات باران با فلزات نیز بالاتر می رود. سولفوریک اسید از جمله اسید های خطرناکی در این واکنش ها به وجود می آید.

ویژگی هاd شیمیایی اسید سولفوریک
خصیوصیات شیمیایی اسید سولفوریک

جرم مولی این مولکول در حدود 98.07 بوده و چگالی در حدود 1.83 گرم بر سانتی متر مکعب دارد. اسید سولفوریک یک ماده قطبی است که می تواند با دیگر مولکول ها پیوند ها هیدروژنی برقرار کند. به همین خاطر است که به خوبی این ماده به خوبی با آب ترکیب شده و اسید می سازد.

اسید سولفوریک قدرت هدایت الکترونی بالایی دارد. این ماده طی فرایند اتوپروتولیز و از طریق تفکیک پروتون سازی ایجاد می شود. همین خصوصیت این ماده باعث شده تا از این ماده برای کاهش پی اچ در تصفیه آب استفاده شود.

اسید سولفوریک خوراکی

در برخی از کشورهای اروپایی، از محلول های رقیق سولفوریک اسید خوراکی در مواد غذایی استفاده می شود. کاربرد سولفوریک اسید در صنعت تولید مواد غذایی کنترل ph و نگهداری از محصول در برابر جلوگیری از رشد باکتری و میکروب های مضر می باشد.

کاربرد اسید سولفوریک در صنایع

کاربرد سولفوریک اسید در صنعت بسیار زیاد است. که در ادامه به برخی از مهمترین آنها اشاره می کنیم:

سولفوریک اسید در صنعت مواد شوینده

جوهر گوگرد قدرت هیدرولیزی بسیار بالایی که دارد می تواند چربی و لیپید ها را در خود حل کند. به همین خاطر کاربرد اسید سولفوریک در صنعت تولبد مواد شوینده، این است که مواد شوینده تولید کنید.

کاربرد جوهر گوگرد در کشاورزی

مهمترین کاربرد اسید سولفوریک در صنعت کشاورزی مربوط به تولید کود ها شیمیایی می باشد. این ماده گوگرد مورد نیاز خاک را جبران می کند. زمانی که به خاک جوهر گوگرد را اضافه می کنید، این ماده به آهک وارد واکنش شده و کلسیم آبدار یا به عبارتی دیگر گچ کشاورزی را می سازد.

کاربرد جوهر گوگرد در صنایع
کاربرد جوهر گوگرد در صنعت کشاورزی

اغلب از سولفوریک اسید استفاده می شود تا از قلیایی بودن خاک و آب کاسته شود. برای تهویه و افزایش میزان نفوذ پذیری خاک لازم است تا به طور منظم به خاک سولفوریک اسید اضافه کرد.

در زمان استفاده از این کود این نکته را به خاطر داشته باشید، که دادن کود زیاد به زمین های زراعتی موجب از بین رفت حاصلخیزی خاک می شود. به همین خاطر لازم است تا در زمان کوددهی به نکات مهم کشاورزی توجه کنید. مثلا برای آبدار کردن میوه ها باید از غلظت کمی از این کود استفاده کنید.

استفاده از جوهر گوگرد در تولید اسید باتری

مایع داخل باتری از مخلوط اسید سولفوریک با آب مقطر ساخته شده است. چون نمی توان به راحتی اسید ها را رقیق کرد؛ باید از یک دستگاه رقیق کننده قوی استفاده کنید. در واقع اسید باتری همان سولفوریک اسید رقیق شده است.

عملکرد باتری به این صورت است که انرژی الکتریکی را در حالت شیمیایی در خود ذخیره می کند و در صورت نیاز آن را آزاد می کند.

جوهر گوگرد در محلول های اسیدی تصفیه آب

آب که به دستگاه های مخصوص آب شیرین کن ورود پیدا می کند Ro دارای Ph خنثی و کمی اسیدی می باشد. چرا که از این طریق میزان حلالیت یون های فلزی در سطح ممبرین ها افزایش پیدا می کند. کاربرد اسید سولفوریک در صنعت تصفیه آب این است که از آن برای پاکسازی Ro و Cip استفاده می شود.

کاربرد جوهر گوگرد در صنعت الیاف مصنوعی

پلی آمید، پلی استر، اکریلیک از جمله الیاف مصنوعی پرکاربرد هستند که در تولید آنها از سولفوریک اسید استفاده می شود. به عنوان مثال الیاف سلولز در محلول تترا آمین مایع آبی رنگ تولید می کنند. زمانی که به این ماده سولفوریک اسید افزوده می شود، ابریشم مصنوعی و ریون تولید می شود.

از دیگر کاربرد های سولفوریک اسید در صنعت نساجی می توان به الی م مورد اشاره کرد؛ که بعد از خروج الیاف از مرحله بافندگی، نیاز است تا به کمک جوهر گوگرد ناخالصی ها را از این الیاف از بین ببرید.

کاربرد اسید سولفوریک در صنعت پالایش نفت

ترکیبات نفتی حاوی مولکول هایی هستند که به شدت محیط را آلوده کرده و به دستگاه و تجهیزات پالایشگاه ها صدمه می زنند. در زمینه پالایش نفت دو روش شیمیایی و تصفیه با هیدروژن را داریم. که کاربرد سولفوریک اسید در صنعت نفت تصفیه نفت می باشد.

 اسید سولفوریک در صنعت پالایش نفت
کاربرد اسید سولفوریک در پالایش نفت

از اسید سولفوریک استفاده می شود تا ترکیبات اتیلنی به استر ها محلول تبدیل شوند. اغلب از این ماده برای تصفیه نفت سبک که شامل نفت سفید و بنزین ها است؛ استفاده می شود. این ماده در زمینه خنثی سازی ترکیبات بازی، حذف ترکیبات اکسیژن دار و اکسیده کردن مرکاپتان های و دی سولفید های کم ضرر نقش دارد.

سخن پایانی

کاربرد اسید سولفوریک در صنعت بسیار متفاوت است. به همین ترتیب بازار عرضه و تقاضا این محصول بسیار بالاست و همین موضوع موجب شده تا قیمت این سوخت نیز به نسبت بالا باشد. شما می توانید این محصول را با کیفیت بالا و با قیمتی مناسب از فروشگاه اینترنتی پگاه محیط آرین تهیه کنید.

سوالات متداول درباره کاربرد سولفوریک اسید در صنعت

1بیشترین کاربرد اسید سولفوریک در صنعت چه می باشد؟
حدود 60 درصد از بازار مصرف سولفوریک اسید مربوط به کاربرد این ماده در صنعت کشاورزی و تولید کود های شیمیایی می باشد.
2 قیمت اسید سولفوریک به چه عامل هایی وابسته است؟

قیمت این محصول به قیمت جهانی سوخت، قیمت جهانی گوگرد و بازار عرضه و تقاضا وابسته است. که نمونه 98 درصدی آن بیشترین فروش را دارد.

3 کاربرد جوهر گوگرد در صنعت پتروشیمی چیست؟
از سولفوریک اسید به طور کلی برای پالایش نفت ها سبک و نفت ها مخصوص به صنعت پتروشیمی استفاده می شود.
Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *