کاربرد آهک در کشاورزی

آهک یک افزودنی پودری می باشد که در زمین های کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. این افزودنی با نام گچ آهک نیز شناخته می شود. آهک از کربنات کلسیم تشکیل شده است که برای زمین های کشاورزی بسیار مفید می باشند. آهک خود در دو نوع فعال و هیدراته در دسترس است. آهک زنده یا فعال کاملا خالص بوده و به صورت صنعتی تولید می شود. این ترکیب شیمیایی در زمینه کشاورزی کاربرد گسترده ای دارد و در این مطلب به شرح برخی ویژگی ها، مزایا، معایب و کاربرد آهک در کشاورزی می پردازیم.

مزایای آهک در کشاورزی

کاربرد آهک در کشاورزی بسیار گسترده بوده و با مزایا و معایب متعددی همراه می باشد. این افزودنی شیمیایی می تواند مواد مغذی مورد نیاز گیاه را تامین کند و خاک را نیز برای پروراندن محصول آماده کند. علاوه بر این PH خاک نیز تنظیم شده و میزان اسیدیته خاک را کنترل می کند.

آهک هیدراته نسبت به نوع فعال آن کم هزینه تر بوده و خاصیت سمی کمتری دارد.

مزایای آهک در کشاورزی
مزایای ماده آهک در کشاورزی

تنظیم PH خاک با آهک

اسید موجود در خاک که احتمالا توسط آب و کود به زمین های کشاورزی اضافه شده اند به پرورش گیاهان و مواد غذایی پرورشی صدمه می زنند. به همین خاطر با اضافه کردن آهک به خاک میزان PH آن را افزایش می دهیم، لازم به ذکر است که حداکثر سطح قلیایی خاک باید رعایت شود در غیر این صورت اینکار نتیجه منفی خواهد داشت.

آهک اجازه می دهد گیاه عناصر مورد نیاز خود را در خاک اسیدی به دست آورد. در این مورد میزان اسیدیته خاک باید نرمال و در حد ایده آل باشد تا گیاه قادر به دریافت ازت، پتاسیم، فسفر و … باشد. در صورتی که PH خاک چندین درجه زیر 7 باشد نه تنها عناصر مورد نیاز جذب نمی شوند بلکه ریشه گیاه نیز آسیب می بیند.

برای کنترل میزان اسیدیته خاک کشاورزی بهتر است شرایط نفوذ مناسبی برای آب فراهم باشد. اینگونه درصدی از اسید خاک شسته می شود.

آهک در کشاورزی چه کاربردهایی دارد؟

با توجه به مواردی که ذکر کردیم اصلی ترین کاربرد آهک در کشاورزی تنظیم خاصیت قلیایی و اسیدیته خاک می باشد. حتی برای تصفیه و گندزدایی آب مورد استفاده برای آبیاری زمین کشاورزی نیز می توان از آهک بهره مند شد.

آهک در کشاورزی چه کاربردهایی دارد؟
کاربری آهک در کشاورزی

چه زمین هایی به آهک نیاز دارند؟

اگر زمین کشاورزی شما به مراتب در معرض بارش باران قرار می گیرد، بهتر است کودهایی سرشار از آهک یا پودر آهک به آن اضافه کنید. چرا که مواد مورد نیاز برای پرورش گیاهان یا محصولات غذایی با آب شسته می شوند. در نتیجه زمین نیاز به مکمل دارد.

انتخاب اشتباه کودهای شیمیایی و استفاده بیش از اندازه از آنها به خاک آسیب وارد می کند، در صورتی که استفاده نادرست از کودها موجب بی کیفیت شدن خاک زمین شما شده اند، می توانید با اضافه کردن آهک، نیاز آن را برطرف کنید.

شخم زدن یا چرای بیش از اندازه دام در زمین می تواند تمام محتویات لازم و مغذی خاک مرغوب را از آن بگیرد. در این شرایط با توجه به کاربرد آهک در کشاورزی امکان جبران آسیب وارده به زمین فراهم می باشد.

تفاوت کود هیدراته و فعال در کشاورزی

کود فعال یا زنده تمایل زیادی به رطوبت داشته و در صورت واکنش دهی حرارت بالایی آزاد می کنند. کود زنده نوعی انعقاد کننده بوده و برای گندزدایی آب زمین های کشاورزی نیز مناسب می باشد.

آهک هیدراته نیز به صورت پودری و محلول مورد استفاده قرار می گیرد. تفاوت آهک هیدراته با کود فعال، خوراکی بودن آن است. در نتیجه تا حدی می توان این آهک را در اولویت قرار داد.

تفاوت کود هیدراته و فعال در کشاورزی
فرق کود هیدراته و فعال در کشاورزی
نتیجه گیری

آهک یک افزودنی صنعتی می باشد که به خاک های غیر مرغوب اضافه می شود. اینگونه مواد مغذی مورد نیاز گیاه به خاک اضافه شده و حتی خاصیت قلیایی و اسیدیته زمین که تاثیر بسزایی در سلامت خاک دارد را تنظیم می کند. تاثیر آهک بر خاک کشاورزی به آهک موجود در خاک و میزان مورد نیاز زمین نیز بستگی دارد.

به طور کلی دو نوع آهک فعال و هیدراته وجود دارد که در کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. آهک علاوه بر غنی کردن خاک برای گندزدایی آب زمین کشاورزی نیز به کار می رود.

سوالات متداول کاربرد آهک در کشاورزی

  1. عناصر مورد نیازی که گیاهان از آهک جذب می کنند کدامند؟
    کلسیم، پتاسیم و منیزیم از عناصر اصلی مورد نیاز گیاهان است که در آهک کشاورزی نیز موجود هستند.
  2. آهک های مذکور به عنوان افزودنی های خوراکی مورد استفاده قرار می گیرند؟
    آهک هیدراته به صورت محلول، یک شیره سفید رنگ می باشد که در تهیه غذا می تواند بسیار پرکاربرد باشد.
  3. آهک برای باغبانی یا پرورش گیاهان گلخانه ای نیز به کار می رود؟
    بله کاربرد آهک در کشاورزی بسیار گسترده است اما در گلخانه هایی که خاک مرغوب در دسترس ندارند، آهک به اندازه کود لازم می باشد.
3.2/5 - (4 امتیاز)

۱ Comment

  • سلام دوست من، محتوای تکمیل و دوست داشتنی ای بود.
    بنظرتون زمینه های صادراتی روی کالاهای خاصی مثل توتون، زعفران، تروفل در کشورمون به چه صورت است ؟”چگونه می‌توان به افزایش کیفیت محصولات کشاورزی برای صادرات کمک کرد؟”

    میدونی دوست من، خیلی عالی میشه زمینه های صادراتی رو به سبک خاصی پیش برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *