کاربردهای تری سدیم سولفات در تصفیه آب

تری سدیم سولفات چیست؟

سولفات سدیم یکی از موادی است که در صنعت از آن به وفور استفاده می شود و می توان به عنوان یک ماده مفید در صنعت از آن در امور مختلف شیمیایی و … استفاده نمود. در ادامه مطلب به شرح کامل کاربردهای تری سدیم سولفات در تصفیه آب و مزایایی دیگر استفاده از آن در صنایع مختلف می پردازیم.

کاربردهای تری سدیم سولفات در تصفیه آب

تری سدیم سولفات کاربردهای صنعتی فراوانی دارد که از مهم ترین آن ها کاربردهای تریم سدیم سولفات در تصفیه آب می باشد، این ماده به دلیل دارا بودن درصد خلوص متفاوت در صنایع مختلفی مانند داروسازی، تصفیه آب، شیشه سازی و… کاربردهای مختلفی نیز دارد. تری سدیم سولفات در بعضی از صنایع کاغذ و رنگرزی پارچه نیز کاربرد دارد و همچنین برخی از فرم های سولفات سدیم در بطری یا بسته های صابون نیز یافت می شود.

به دلیل اهمیت ماده غیرسمی تری سدیم سولفات، از آن برای تصفیه آب خانگی، تصفیه آب صنایع و منابع بزرگ آب نیز استفاده می شود و شما می توانید با محاسبه مقدار مورد نیاز و لازم این ترکیب، به راحتی آب های مصرفی خود را تمیز و بدون آلاینده کنید.

تری سدیم سولفات
کاربردهای سدیم تری سولفات در تصفیه آب

سوالات متداول کاربردهای تری سدیم سولفات تصفیه آب

آیا سدیم سولفات در صنایع مختلف کاربرد دارد؟ سدیم سولفات یکی از مواد و ترکیبات مهم در صنایع به شمار می آید که شما می توانید از آن در تصفیه آب، رنگرزی پارچه، داروسازی، شیشه سازی، بسته بندی کاغذ، تهیه مواد و پاک کننده های شیمیایی و … استفاده کنید.

آیا سدیم سولفات ماده ای بی خطر و غیرسمی است؟ اگرچه سدیم سولفات و ترکیبات و درصدهای مختلف این ماده را به عنوان ماده ای غیرسمی معرفی می کنند اما در بعضی مواقع ممکن است بخارات واکنش های مختلفی که در آن از سدیم سولفات استفاده می شود موجب آسم موقت و یا آسیب های چشمی شود که بهتر است قبل از شروع واکنش نکات ایمنی محافظت را مطالعه کنید.

سدیم سولفات به صورت طبیعی از محیط استخراج می شود یا از طریق فرایندهای شیمیایی تولید می شود؟ سدیم سولفات به طور طبیعی در آب های معدنی، دریاپه های شور، آب باران و … وجود دارد و شما می توانید آن را با درصد خلوص های مختلف دریافت کنید اما یکی دیگر از راه های تهیه سدیم سولفات، تهیه آن به عنوان یک محصول جانبی از فرایندهای صنعتی می باشد.

تری سدیم سولفات چیست؟

سولفات سدیم بی آب، در واقع همان فرم نمک سدیم بی آب و سولفوریک است. سولفات سدیم بی آب در آب تفکیک شده و یون های سدیم و یون های سولفات را ایجاد می کند. سولفات سدیم یکی از عمومی ترین و رایج ترین مواد در آب های معدنی به شمار می رود. این ماده در آب دریا به وفور یافت می شود و یکی از اصلی ترین مواد موجود در برف و باران نیز به شمار می رود.

دریاچه های شور نیز دارای مقادیر مختلفی از تری سدیم سولفات هستند و قابل ذکر است که این ماده از نظر شیمیایی بسیار پایدار است و شما می توانید هم به صورت یک ماده معدنی در طبیعت آن را پیدا کنید و هم از طریق برخی فرآیندهای صنعتی، سدیم سولفات را به عنوان یک محصول جانبی تولید کنید.

سدیم سولفات در صنعت
کاربرد سدیم سولفات

کاربردهای سدیم سولفات در صنایع مختلف

نمونه های دیگری از سدیم سولفات که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند عبارت اند از:

  • همانطور که پیش تر گفتیم حدودا از 20 الی 30 درصد تری سدیم سولفات در تهیه صابون و پاک کننده ها استفاده می شود. سولفات سدیم به عنوان عاملی برای ایجاد کف سفید و بی اثر در مواد شوینده و پاک کننده کاربرد دارد.
  • سولفات سدیم در رنگرزی پارچه، برای بیشتر شدن استحکام و جدا نگه داشتن آلاینده های آلی آن و همچنین برای جلوگیری از نمک گذاری ماده رنگ زا در صنایع پارچه به کار می رود.
  • از آنجایی که سولفات سدیم فقط محلول در آب و گلیسرول است و در الکل حل نمی شود، به همین علت از برخی از درصدهای مختلف سدیم سولفات برای تزریق استفاده می شود زیرا فشاری مانند سرم دارد که می توان در موارد داروسازی از آن استفاده کرد. سدیم سولفات به عنوان ملین نیز تجویز می شود، یا قبل از عمل های جراحی دستگاه گوارش نیز به بیمار خورانده می شود.
  • از دیگر کاربردهای کلی سدیم سولفات می توان به استفاده آن در صنایع چوب، کاغذ سازی، صنایع شیشه، رنگرزی پارچه، عکاسی، تصفیه آب و تهیه کاغذهای مخصوص بسته بندی اشاره کرد.
  • سولفات سدیم تزریقی در داروهای دامپزشکی نیز به عنوان تقویت کننده و مسهل فعالیت معده هم ممکن است تجویز شود.

 نکات ایمنی سدیم سولفات

لازم به ذکر است گه اگرچه تری سدیم سولفات در صنایع بسیار مختلف، کاربردهای مفید و زیادی دارد و معمولا از آن به عنوان یک ماده غیر سمی شناخته می شود اما هنگام استفاده از آن باید نهایت دقت و مراقبت را به کار ببرید. زیرا ممکن است غبار آن منجر به آسم موقت شود یا مشکلات بینایی و صدمه به چشم ایجاد کند.

شما می توانید به راحتی با استفاده از محافظ چشم یا ماسک یا یک ماسک از ورود غبارهای سدیم سولفات و آسیب های چشمی جلوگیری کنید. اما موارد دیگر مانند انتقال و حمل این مواد محدودیتی ندارشته و در فهرست ایمنی و حفاظتی قرار ندارد.

اهمیت درصد خلوص سدیم سولفات

یکی از نکات مهم استفاده از سدیم سولفات در صنایع، توجه به میزان درصد خلوص آن است. زیرا هرچه درصد خلوص سدیم سولفات بیشتر باشد هزینه کمتری صرف فراوری آن می شود و به دنبال این موضوع، هزینه و قیمت فروش آن نیز کاهش می یابد.

البته لازم به ذکر است که از درصد خلوص های مختلف سدیم سولفات در صنایع و امور مختلف استفاده می شود که یکی از آن ها تصفیه آب می باشد. بنابراین با توجه به نوع نیاز کارخانه و شرایط محیطی که در آن قصد استفاده از سدیم سولفات را دارید، باید این ترکیب را با درجه خلوص مناسب تهیه نمایید.

خواص تری سدیم سولفات
خواص تری سدیم سولفات در صنعت

جمع بندی

سدیم سولفات کاربردهای مختلفی دارد و همانطور که در این مطلب توضیح دادیم، از آن برای صنایع مختلف استفاده می شود و شما به راحتی می توانید آن را در دریاچه ها و دریاها بیابید. یکی از کاربردهای مهم تری سدیم سولفات در صنعت، استفاده از آن برای تصفیه آب می باشد که نقش مهم و بسزایی در این عمل دارد. شما می توانید سدیم سولفات و محصولات دیگری مانند سولفات آلومینیوم را از سایت پگاه محیط خریداری کنید.

Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *