نیترات کبالت چیست

عملکرد نیترات کبالت

نیترات کبالت چیست؟

در این مطلب قصد داریم که با شما در مورد اینکه نیترات کبالت چیست صحبت کنیم . نیترات کبالت یک منبع کبالت کریستالی محلول در آب می باشد که در آب برای استفاده های سازگار با نیترات ها و Ph های اسیدی می باشد. نیترات کبالت یک نوع ترکیب شیمیایی و غیر آلی می باشد که رنگ آن قهوه ای مایل به قرمز بوده است که به صورت پودر می باشد. فرمول نیترات کبالت به صورت (Co(No3 می باشد. معمولا به این نیترات نمک آب شونده قهوه ای نیز می گویند. این نمک را می توان در آب و سایر حلال های دیگر استفاده کرد. در حال حاضر در فروشگاه پگاه محیط آرین نیترات کبالت و سولفات آلومینیوم به کار می رود.

کاربرد نیترات کبالت

معمولا کاربرد نیترات کبالت در صنایع رنگ و جوهر به کار می رود اما استفاده های دیگر نیز مانند استفاده از نیترات کبالت در لوازم آرایشی و بهداشتی، استفاده از نیترات برای آبکاری قطعات و لوازمی که نیاز به پشتیبان دهی توسط نیکل می باشند.

نیترات در آبکاری
آبکاری طلاها توسط نیترات کبالت

یکی دیگر از کاربرد های نیترات کبالت در باتری سازی های خودرو که قابل شارژ کردن و دارای سولفات می باشند به عنوان مواد اولیه شناخته می شوند.

استفاده از کبالت نیترات در صنعت آهن: گاهی اوقات از نیترات کبالت در صنعت آهن برای افزایش سختی فلزات و آلیاژ های آبکاری شده استفاده می شود. به طور مثال زمانی که یک طلا را آب بندی می کنند با اضافه کردن نیترات کبالت باعث بهتر شدن سطح آب کاری طلا می شود.

استفاده از کبالت در پالایشگاه ها: در پالایشگاه ها هنگامی که فرایند نفت را به گاز تبدیل می کنند از کاتالیست های مربوط به کبالت استفاده می شود. همان گونه که در بالا گفته شود کبالت یک نمک مانند می باشد. نمک های کبالت مانند کربنات و نیترات کبالت برای ساخت این نوع کاتالیست ها استفاده می شود.

استفاده از کبالت در صنعت پزشکی: از این نوع ترکیب شیمایی برای تولید برخی ویتامین ها نیز استفاده می شود و علاوه بر آن می توان در صنعت کشاورزی در کودهای شیمیایی نیز از این نوع ترکیب شیمیایی استفاده کرد.

انواع نیترات کبالت

نیترات کبالت به دو صورت یافت می شود. به صورت آبدار و بی آب می باشد. نیترات کبالت بی آب دارای یک ساختار شبکه پلیمری سه بعدی می باشد که هر اتم داخل کبالت به صورت هشت ضلعی با شش اتم اکسیژن کئوردینه می شود، هرکدام به صورت جداگانه دارای یون نیترات متفاوت می باشد.

هر یون نیترات توسط سه کبالت کئودرینه می شوند. دی هیدرات یک نوع پلیمر دو بعدی است که نیترات بین (Co) و پیوند هیدروژنی لایه ها را کنار هم می گذارد

تترا هیدارت از یک سری مولوکول های گسسته که هشت ضلعی می باشند به وجود آمده اند. زمانی که دمای محیط بالا تر از 55 درجه باشد هگزا هیدرات به تری هیدارت و در دماهای بالاتر به مونوهیدارت تبدیل می شوند.

انواع کبالت نیتریت
انواع نیترات کبالت

 

تولید نیترات کبالت

اگر شما فردی می باشید که به دنبال تولید این ترکیب شیمیایی می باشد بهتر است که این موضوع را بدانید. به طور استاندارد یکی از روش های تولید نیترات کبالت ترکیب فلز با اسید نیتریک می باشد. به این صورت که ابتدا فلز که به صورت کامل در برابر ضربه خوردگی و فشار مقاوم است را در داخل یک محفظه ای ریخته می شود بعد از آن اسید نیتریک به محفظه اضافه می شود. توجه داشته باشید که اگر به دنبال واکنش شیمیایی می باشید دما را بین 20الی200 بگذارید که بعد از گذشت 1 الی 10 ساعت این واکنش رخ می دهد. یک مورد دیگر باید فشار محفظه بین 0.5 و 0.05 باشد

نحوه تولید نیترات کبالت
تولید نیترات کبالت

فرآیند تخمیر و بیوتکنولوژی

در این فرایند ها به صورت کمی از نمک کبالت به عنوان نیترات در ردیاب ها استفاده می شود که بعدا دچار مشکل نشود. اگر بخواهیم برای شما مثالی بزیم می توانیم در مورد بیوگاز برای شما مثال بزنیم که برای رشد سلول های باکتریایی از نیترات کبالت استفاده می شود.

برخورد نیترات کوبالت با بدن انسان

  1. زمانی که نیترات کبالت با بدن انسان برخورد می کند می تواند یک سری آسیب هایی به بدن انسان بزند که در ادامه به آن پی خواهیم برد.
  2. زمانی که یک فری این نوع نیترات را استنشاق می کنه باعث تنگی نفس فرد و موجب سرفه می شود. گاهی اوقات نیز امکان این را دارد که تنگی نفس به صورت دائمی برای فرد باقی بماند.
  3. زمانی که فردی نیترات کبالت را به صورت غذایی می خورد باعث درد و استفراغ می شود. در صورت بلعیدن این نوع نیترات امکان اینکه به صورت طولانی مدت به تیروئید دچار شوید نیز دارد و یکی دیگر از بدی های این نوع نیترات آسیب به قلب و مغز و استخوان نیز می باشد.
  4. زمانی که کبالت نیترات با پوست بدن برخورد می کند باعث تحریک چشم و بدن برای یک سری بیماری های خاص نیز می شود.
  5. زمانی که فرد این نوع نیترات را استنشاق می کند باعث سرطان و یک سری نقص در ژنتیک خود می شود. امکان این را دارد که دچار ناباروری و یا حتی آسیب به کودک نیز بشود.
جاذب های بالقوه نیترات کبالت

بعد از یک سری واکنش که توسط نیترات کبالت به وجود می آید، شناخته شده است که مایعات به صورت طبقه بندی یک سری گروه های واکنشی با جاذبه های ذکر شده در پاین به وجود می آید.

  • جاذب های مبتنی بر سلولز
  • جاذب های پلیمری منبسط شده

چیستی نیترات کبالت

فرمول این نوع واکنش شیمیایی به صورت :  2 (Co(NO3 می باشد

جرم مولکولی آن : 182.96 می باشد

برای اینکه بتوان این نوع واکنش شیمیایی را تجزیه کرد باید بین دمای 100 الی 105 درجه قرار بگیرد.

تراکم این نوع ماده: 2.49 گرم در سانتی متر مربع می باشد

حلالیت در آب: محلول می باشد.

خطرات شیمیایی در نیترات کبالت

هنگامی که این ماده شیمیایی گرم می شود تجزیه می شود. این توجه داشته باشید که این نوع ماده دارای گاز سمی به نام اکسید های نیتروژن می باشد که با موادی که قابل احتراق می باشد واکنش می دهد و امکان ایجاد آتش سوزی بسیار بالا می باشد.

 

نتیجه گیری

در آخر به این جمع بندی می رسیم که یک نوع ماده شیمیایی که توسط فلز و اسید نیتریک تولید می شود و بعد از گذشت مدت زمانی بین 1 الی 10 ساعت واکنش شیمیایی رخ می دهد. متوجه شدیم که برخورد با این نوع ماده شیمیایی و یا خورد و  یا تماس با پوست انسان موجب آسیب وارد کردن به بدن انسان نیز می شود. طبق صحبت های انجام شده این نوع ماده شیمیایی دارای کاربرد های زیادی از جمله در صنعت پزشکی، کشاورزی، آبکاری طلاها نیز کاربرد زیادی دارد. شما می توانید برای خرید سولفات آلومینیوم به پگاه محیط آرین مراجعه کنید، امیدواریم که در این مطلب تا حدی اطلاعات شما در مورد نیترات کبالت چیست بالا تر برده باشیم.

[faq title=”سوالات متداول نیترات کبالت” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”آیا می توان به تنهایی نیترات کبالت تولید کرد برای کار؟” number=”1″]بله امکان این که بتوان به تنهایی این نوع ترکیب شیماییی را تولید کرد وجود دارد. اما بهتر است که خودتان آن را تولید نکنید و از لوازمی که  وسیله هایی مانند رنگ و ترکیبات شیمیایی را به فروش می گذارند خریداری کنید. به این علت که اگر شما دارای تجربه کافی در تولید کبالت نیترات نباشید امکان عواقب جبران نا پذیر دارد.[/faq_item][faq_item title=”از کجا و چگونه نیترات کبالت تهیه کنیم؟” number=”2″]معمولا در فروشگاه هایی که ترکیب های شیمیایی مانند رنگ اسید نفت و… به فروش گذاشته اند می توانید خریداری کنید در صورتی که این چنین فروشگاهایی نداشت بهتر است که به کارخانه آن نیز مراجعه کنید.[/faq_item][faq_item title=”آیا نیترات کبالت به پوست انسان آسیب می زند؟” number=”3″]بله همان گونه که در بالا توضیح دادیم نیترات کبالت زمانی که با پوست انسان تماس برقرار می کند باعث تحریک پوست برای یک سری بیماری های خاص می شود که عواقب جبران ناپذیر برای انسان به عمل می آورد[/faq_item][faq_item title=”قیمت خرید نیترات کبالت در فروشگاه ها چقدر می باشد؟” number=”4″]این بستگی به میزانی که شما می خواهید دارد اما یک سری قیمت ثابت نیز دارد به صورتی که برای 50 گرم نیترات قیمت 250 هزار توامن و برای 100 گرم نیترات قیمت 500 هزار تومان و برای 250 گرم بیشتر قیمت آن به بالای 1 میلیون تومان نیز می رسد.[/faq_item][/faq]
Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *