خرید انواع مواد شیمیایی صنعت چرم سازی

مواد شیمیایی صنعت چرم سازی

مواد شیمیایی صنعت چرم سازی

از گذشته تا به کنون از چرم برای تولید محصولات متنوعی چون البسه، کفش، کیف و… استفاده می شود. پیش از استفاده از چرم لازم است تا عملیات دباغی روی آن انجام شود. در این مرحله از انواع مواد شیمیایی صنعت چرم سازی مانند سولفات آلومینیوم استفاده می شود تا فرآیند دباغی چرم انجام شود.

فرآیند های ساخت چرم در صنعت

به طور کلی در صنعت چرم سازی سه مرحله تهیه چرم از پوست، دباغی و پرداخت انجام می شود. ابتدا چرم را از پوست حیوان جدا می شود. سپس با استفاده از مواد شیمیایی صنعت چرم سازی، پوست دباغی می شود.

در مرحله دباغی ضمن از بین رفتن موهای روی پوست حیوان، پوست تثبیت شده و مانع از فاسد شدن آن می شود. چرم از مواد پروتئینی طبیعی ساخته شده که پس از فرآیند دباغی ماهیت شیمیایی آن تا حدودی تغییر می کند. به همین خاطر در آخر عملیات هایی چون رنگرزی، روغن دهی و پرداخت روی چرم پیاده می شود.

مواد شیمیایی در ساخت چرم

از جمله انواع مواد شیمیایی صنعت چرم سازی می توان به موارد زیر اشاره کرد، که هر کدام در مرحله خاصی از فرآیند دباغی چرم مورد استفاده قرار می گیرند.

  1. سولفات کروم
  2. سدیم فرمات
  3. سدیم بیکربنات
  4. بی کرومات سدیم
  5. آهک هیدراته 92%
  6. اسید فسفریک 98 درصد
  7. روغن ماهی و روغن چرم سازی
  8. فرمیک اسید یا همان متانوئیک اسید
  9. کربنات سدیم سبک و سولفور سدیم
مواد شیمایی در ساخت چرم

    چرم تولید شده از مواد شیمیایی

مراحل تولید چرم در صنعت چرم سازی

در این صنعت از مواد شیمیایی صنعت چرم سازی استفاده می شود تا ماده فاسد پذیری چون پوست، را به یک ماده طبیعی پایدار و انعطاف پذیر تبدیل کنند. چرمسازی مراحلی دارد، که طی آن پوست خام به چرم تبدیل می شود که در ادامه به معرفی مراحل آن خواهیم پرداخت:

شستشو و خیساندن پوست طبیعی

به پوست مقداری نمک سود زده می شود و بعد از پسوت با اب سرد شستشو داده می شود تا نمک به خوبی در آب حل شود. در این مرحله پروتئین های اضافی، خون و سایر پروتئین ها محلول در آب از پوست خارج می شود. در این مرحله از مواد ضد باکتری چون کلر نیز استفاده می شود.

یکی از مواد شیمیایی که در صنعت چرم سازی مورد استفاده قرار می گیرند، سولفید سدیم یا تترا سولفید سدیم می باشد که موجب سست شدن ریشه های مو می شود. در این مرحله پروتئین های محلول در آب پوست جدا شده و پوست ها آب کافی جذب می کنند.

نحوه شستشو و خیساندن پوست طبیعی
شستشو و خیساندن پوست طبیعی

عملیات آهک دهی روی پوست

در این مرحله از آهک (کلسیم کربنات) استفاده می شود بی کرومات سدیم تا به کمک خاصیت بازی آن ph خون بالاتر برود. این عمر به سست شدن موها و از بین رفتن پروتئین های و همچنین چربی ها اضافی پوست کمک می کند. زمانی که پوست در معرض محیط بازی قرار می گیرد، کلاژن پوست آسیب ندیده و مولکول های کراتینی مو شکسته می شوند.

لش زدایی و از بردن بافت گوشتی

پس از مرحله آهک دهی وارد مرحله لش زدایی می شویم. در این مرحله از دستگاهی به نام لش بر استفاده می شود، تا بافت های اضافی گوشت که هنوز بر روی پوست باقی مانده است کنده شود. این کار موجب می شود که مواد شیمیایی صنعت چرم سازی مستقیما به پوست نفوذ پیدا کنند.

آهک زنی و موگیری چرم و حذف آهک

پس از لش زدایی همچنان ممکن است روی پوست پروتئین های زائد پوستی و پشم روی پوست باقی بمانند. به همین خاطر پوست را درون محلول آهک قرار داده و به آن اندکی سولفید سدیم می افزایند. این ترکیب به سست تر شدن پشم و مو کمک می کند.

نحوه آهک زنی و موگیری چرم
آهک زنی و موگیری چرم و حذف آهک

پس از آهک زنی لازم است تا کاملا آهک باقی مانده روی پوست حذف شود تا در مرحله رنگ ریزی دچار مشکل نشوید. در این مرحله از مواد شیمیایی صنعت چرم سازی چون نمک ها آمونیوم، بی سولفیت سدیم، اسید سولفوریک و… استفاده می شود.

قلیایی کردن پوست و حذف چربی های اضافی

پوست را درون محلولی قلیایی از نمک های آمونیوم خوابانده می شود، تا اثر آنزیم ها افزایش پیدا کرده و پوست کاملا صاف و تمیز شود. این عمر به بالاتر بردن انعطاف پذیری پوست نیز کمک می کند.

پوست برخی از حیوانات به نسبت سایر موارد چربتر است. برای این دست از جنس پوست ها لازم است تا مرحله جداسازی چربی به صورت جداگانه انجام شود. در این مرحله از هیدروکسید سدیم استفاده می شود تا چربی پوستبه صابون تبدیل شده و همراه با آب کاملا شسته شود.

 مواد شیمیایی صنعت چرم سازی در رنگ آمیزی

برای رنگ آمیزی چرم از مواد آلی و مواد رنگی معدنی چون اکسید روی، اکسید سرب استفاده می شود.

سخن پایانی

شما می توانید هر کدام از مواد شیمیایی صنعت چرم سازی و سایز صنایع را از فروشگاه اینترنتی پگاه محیط آرین تهیه نمایید. پگاه محیط آرین تولید کننده و وارد کننده بهترین و با کیفیت ترین محصولات شیمیایی می باشد.

سوالات متداول درباره مد شیمیایی صنعت چرم سازی

1در مرحله آهک زنی، چه مواد شیمیایی به محلول آهکی افزوده می شود؟
در این مرحله افزون بر آهک به آن سولفید سدیم، متیل آمین، سولفیدات سدیم، کربنات سدم افزوده می شود تا ریشه موها به خوبی سست و کنده شوند.
2 منظور از دباغی سفید در صنعت چرم سازی چیست؟

در روش دباغی سفید از نمک ها آلوم، زاج و آلومینیوم استفاده می شود، تا چرم به پایداری، کشش و نرمی برسد.

3برای دباغی پوست چرم از چه مواد شیمیایی استفاده می شود؟
از نمک ها آلدهید، آلومینیوم، زیرکونیوم، تیتانیوم، آهن و ترکیبی از این مواد برای دباغی پوست چرم استفاده می شود.
Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *