مواد شیمیایی مورد نیاز صنایع نساجی

مواد شیمیایی صنعت نساجی

مواد شیمیایی صنعت نساجی

قدمت صنعت نساجی به بیش از 5500 سال پیش باز می گردد. اوایل در مصر برای تولید پنبه از صنعت نساجی استفاده می کرده اند. بعدها در چین نیز از آن برای تولید ابریشم و البسه استفاده کرده اند. مواد شیمیایی صنعت نساجی بسیار متنوع می باشند و در قسمت های مختلف این صنعت مورد استفاده قرار می گیرند. در این صنعت برای بهبود بخشیدن کیفیت محصولات از مواد شیمیایی متنوعی مانند سولفات آلومینیوم استفاده می شود.

مراحل  تولید محصول در صنایع نساجی

برای تولید شدن نخ در صنعت نساجی در کنار مواد شیمیایی مراحل زیر انجام می شود:

  • تولید الیاف
  • تبدیل الیاف به نخ
  • تبدیل نخ های رسیده شده به پارچه و منسوجات
  • فرایند ها تکمیل کننده نظیر رنگ رزی و چاپ

مواد شیمیایی مورد نیاز صنعت نساجی

مواد شیمیایی صنعت نساجی شامل استیک اسید، اسید فرمیک، صابون آنیونیک، نرم کن نانیونیک پرک و… می باشد، که هر کدام کاربرد متفاوتی در صنعت نساجی دارند. با توجه به اهمیت استفاده از این محصولات و تاثیری که این مواد شیمیایی بر روی صنایع دارد، برخی از پرکاربردترین آنها را توضیح می دهیم.

 صنعت نساجی
مواد شیمیایی صنعت نساجی

سود پرک از بین برنده چربی ها

سود پرک در صنعت نساجی نقش چربی گیری دارد. از این ماده استفاده می شود تا چربی باقی مانده بر روی الیاف را از بین ببرند. همچنین سود پرک موجب افزایش استحکام بافندگی شده و خاصیت پایداری کنندگی نیز دارد.

نرم کن ماکرو سیلیکونی

نرم کن ماکرو سیلیکونی یک مایع سفید رنگ می باشد. این ماده یکی از مهمترین مواد شیمیایی صنعت نساجی به شمار می رود که استفاده از این محصولات، مزایا زیادی دارد. برخی از مزیت ها استفاده از این محصول عبارتند از:

  1. تاثیر منفی نگذاشتن بر روی شیلد
  2. افزایش جذب رنگ های عمقی با ویژه در سید سیاه
  3. بالابر بردن قابلیت دوخت  پارچه
  4. براق  و درخشان کردن محصول
  5. مناسب برای سیستم رمق کشی و فولاد

نرم کن ماکرو سیلیکونی کنز

تنها تفاوت این دو مدل از نرم کن های سیلیکونی در این است که میزان رمق کشی و پد آنها با یکدیگر متفاوت است. تقریبا میزان رمق کشی ماده سیلیکونی دو برابر ماکرو سیلیکونی کنر می باشد. این ماده برای الیاف طبیعی و مصنوعی استفاده می شوند و بر روی شفافیت و درخشندگی پارچه تاثیر مثبت می گذارند.

با توجه به اینکه فرایند آماده سازی این ماده بسیار سریع می باشد از آن در روش فولا در استفاده می شود. از طرفی دیگر نرم کن ماکرو سیلیکونی کنر نرمی را در سطح پارچه به وجود می آورد که موجب می شود تا لکه ها چربی بر روی کالا دیده نشوند و استقامت شستشوی آنها بالاتر برود.

نرم کن کاتیونیک پرک ایرانی یا ترک

نرم کننده کاتیونیک به صورت پرک می باشد که با مقادیر متفاوتی آب گرم ترکیب می شود. این نرم کننده کاتیونی با الکترولیت های رزین سازگاری دارد. این ماده نه تنها موجب زرد شدن پارچه نمی شود، بلکه باعث بالاتر بردن استحکام و لطافت پارچه می شود.

نرم کن کاتیونیک پرک
نرم کن کاتیونیک پرک ایرانی

نرم کننده های ترک با عوامل پرداخت همچون رزین و مواد آنیونی سازگار هستند. همچنین می توان با افزودن مقداری اسید استیک به این نرم کننده ها تاثیر کاتیونی آنها را افزایش داد. این ماده کاملا چرک بوده و از انحلال پذیری بالایی برخوردار است. دقت داشته باشید که در آخرین مرحله باید این نرم کننده ها به مایع کرم مانند، ویسکوز تبدیل شوند.

کریر پودری یا مایع

کریر به دو صورت پودری و مایع ارائه می شود. از این ماده در صنایع نساجی نظیر رنگرزی کالای پلی استری، رنگزای دیسپرس استفاده می شود. این ماده موجب یکنواختی رنگ محصول می شود.

محافظ خمیری سفید رنگ پشم

یکی از مهمترین مواد شیمیایی در صنعت نساجی محافظ پشم می باشد. این ماده شکل خمیری و سفید رنگی دارد، در زمان رنگرزی پشم و پلی استر در حرارت بالا مورد استفاده قرار می گیرند. این ماده مزایای زیر را به همراه دارد:

  • مانع از نمدی شدن پشم می شود.
  • بالاتر بردن میزان مقاومت پشم
  • مانع از شکستگی و آسیب دیدن پشم
  • سازگاری مناسب با سایر مواد مورد استفاده در فرآیند رنگرزی

فیکسه کننده و یکنواخت کننده ماده راکتیو

فیکسه کننده رادیواکتیو یک محصول غلیظ  و شفاف شیمیایی می باشد که سبب ثبات رنگ پارچه در برابر شسته شدن با رنگزای راکتیو می شوند. این ماده بر روی ثبات نوری رنگ هیچ تاثیری نمی گذارد.

یکنواخت کننده راکتیو یک ماده با رنگ زرد روشن می باشد، که عملکردی مشابه فیکسه کننده راکتیو دارد. این ماده با آسانی در آب حل می شود، تا رنگ ها راکتیو ثابت شوند. شما میتوانید این ماده را با نانیو تکی و کاتیونیک ترکیب کنید.

آنتی استاتیک از مواد شیمیایی صنعت نساجی

این ماده شیمیایی دو مدل آنتی استاتیک الیاف و پارچه ای دارد. این مواد در برابر انواع آب سازگار بوده و در برابر عملیات فیزیکی مقاوم می باشد. استاتیک الیاف علاوه بر اینک به الیاف هیچ گونه آسیبی نمی زنند، از بهترین مواد شیمیایی صنعت نساجی می باشند موجب از بین بردن الکتریسیته ساکن الیاف می شود.

دیسپرس کننده و یکنواخت کننده رنگ

دیسپرس کننده جزو مهمترین مواد شیمیایی صنعت نساجی می باشد، که از تجمع رنگ جلوگیری می کند. به همین ترتیب از ای ماده برای جلوگیری از رسوب گذاری الیگومری در نازل های رنگرزی استفاده می شود. ازاین ماده میتوان در تمام بخش ها صنایع نساجی نظیر پلی استر و الیافی به غیر از پنبه استفاده کرد

دیسپرس کننده
محلول دیسپرس کننده

صابون حلال دار

یکی از مواد شیمیایی صنعت نساجی که کاربرد گسترده ای در این صنعت دارند، صابون ها می باشند. صابون ها حلال دار می توانند مزیت های زیر را برای شما به وجود بیاورند:

  • پایدار بودن در برابر محیط های قلیایی و اسیدی
  • از بین برندگی خطوط روغن و لکه های ناشی از ریسندگی
  • با داشتن خاصیت دیسپرس کنندگی مانع از بازگشت لکه ها و ناخالصی ها
  • قابل استفاده در زمان شستشوی پارچه و پیش از رنگرزی و چاپ در ماشین ها

سخن پایانی

شرکت پگاه محیط ارائه دهنده و تولید کننده بهترین و با کیفیت ترین مواد شیمیایی صنعت نساجی می باشد. اگر در حیطه صنعت نساجی کار می کنید، حتما می دانید که محصولات شیمیایی با کیفیت تا چه اندازه روی کیفیت محصولات شما تاثیر مثبت می گذارند، پس به سراغ خرید این مواد از فروشگاه معتبری چون پگاه محیط بروید.

سوالات متداول درباره مواد شیمیایی صنعت نساجی

1 کاربرد پارافین در صنعت نساجی چیست؟
از پارافین به دو صورت مایع، جامد و ژله ای برای تولید پارچه ضد آب استفاده می شود.
2بافر قلیایی پودری در صنعت نساجی چه کاربردی دارد؟

این ماده جایگزین کربنات سدیم می باشد، که از مصرف آن در حجم بالا نیز جلوگیری می کند. این ماده در رمق کشی رنگ ها راکتیو و شستشوی اولیه و سفید گری مورد استفاده قرار می گیرند.

3برای رنگرزی پارچه جین از چه ماده شیمیایی استفاده می شود؟
از هیدروسولفیت سدیم جامد و پودری برای رنگرزی پارچه جین و پارچه با رنگ نیلی استفاده می شود.
Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *