منعقد کننده چیست؟

منعقد کننده چیست؟

کواگولانت یا منعقد کننده چیست؟

یکی از مهمترین  مواد برای تصفیه کردن آب های فاضلابی منعقد کننده ها هستند. منعقد کننده ها با چسبدین به مواد جامد محلول در فاظلاب ها باعث می شود آن ها  سنگن شده و در نهایت ته نشین شوند. با ته نشینی این ذرات معلق به راحتی حذف می شوند و روند تصفیه صورت می گیرد. این توضیحات، تعریف منعقد کننده چیست؟ است.

چرا مهم است که از منعقد کننده ها استفاده شود؟

در تعریف منعقد کننده چیست؟ باید بدانید که برای حذف فسفر های اضافی و جداکردن ذرات شناور در تصفیه آب که به وفور در آب وجود دارد، استفاده می کنند. به طور کلی می توان گفت که این مواد به دو دسته معدنی و آلی تقسیم می شود که از نوع آلی آن برای تولید رسوب و جداسازی ذرات جامد استفاده می کنند.

مواد آلی ترکیباتی دارند که شامل polydadmacs و پلی آمین ها می توان اشاره کرد.  این ترکیبات با بار مثبتی که دارند، می توانند ذرات معلق با بار آنیونی را خنثی کنند و میکروفلوک ها را ایجاد می کنند. استفاده از این مواد مزایایی دارد که می توان گفت بر ph تاثیر نمی گذارد، کمتر لجن و رسوب تولید می کند و کمتر از این مقادیر مورد نیاز است، اشاره کرد.

انواع مختلف منعقد کننده

منعقد کننده ها انواع متفاوتی دارند که می توان به FeSO4، پلی الکترولیت های کاتیونی  و آلوم اشاره کرد. این مواد پتانسیل زتا سیستم های کلوئیدی را کم می کند و باعث می شود که ذرات کلوئیدی با یکدیگر برخورد داشته باشند. اگر آن ها را به آرامی هم بزنند، منعقد می کنند. اما به طور کلی زمانی که می خواهیم بدانیم که منعقد کننده چیست؟ باید بداینم که در کل به دو دسته تقسیم می شوند.

انواع منعقد کننده
انواع مختلف منعقد کنندها

منعقد کننده پلیمری یا آلی

برای جداکردن جامدات در آب از منعقد کننده آلی استفاده می شود. باید گفت که به طور کلی از منعقد کننده های آلی زمانی استفاده می شود که در ترکیبات لجن موجود باشد. منعقد کننده های آلی انواع مختلفی دارد که شامل:

  • پلی آمین ها
  • تانن ها، فرمالدهید و ملامین

منعقد کننده های معدنی

اگر می خواهید برای طیف گسترده ای از آب و فاضلاب از منعقد کننده چیست؟ استفاده کنید بهتر است که از منعقد کننده های معدنی استفاده کنید. زیرا در آب خالص این منعقد کننده ها کدورت کمتری دارند. اغلب برای تصفیه آب از منعقد کننده معدنی استفاده می کنند.

برای این که رسوبات هیدروکسیدی فلزی به وجود بیایند باید با هیدرات ها و ترکیبات قلیایی ها، منعقد کننده معدنی ترکیب شوند و واکنش دهند. در فرآیند تمیز کردن آب از هیدروکسیدهای فلزی صحبت می کنند اما زمانی به حجم کلی لجن اضافه می شوند، باید لجن را جذف و آب را تصفیه کرد.

خرید منعقد کننده معدنی
منعقد کننده معدنی

عوامل تاثیر گذار بر منعقد کننده چیست؟

بر انعقاد سازی هر ماده عوامل متفاوتی تاثیر می گذارند که شامل موارد زیر است:

  • دما
  • TDSها
  • قلیایی آب
  • محیط چه PH دارد
  • مواد آلی که در آب موجود است.
  • غلظت مواد شناور در آب اسست.

به جز مواد آلی موجود در آب، هر کدام از مواردی که در بالا به آن ها اشاره کردیم افزایش داشته باشد، انعقاد سازی افزایش می یابد و روند لخته گذاری راحت تر صورت می گیرد.

باید حواستان باشد که در آب مواد آلی زیاد نشود زیرا در غیر این صورت جلوگیری می کند از روند انعقاد و محدوده PH محیط کوتاه تر می شود.

در تصفیه آب کاربرد منعقد کننده چیست؟

می توان گفت که در منعقد کننده ها در تصفیه آب ها و فاضلاب ها استفاده مختلف و زیادی دارد و بهترین راه برای این است که ذرات معلق و ریز کلوئیدی را در آب حذف می کنند.

مواد منعقد کننده چیست؟ در از بین بردن COD، TSS، TDS، BOD و تصفیه آب ها اثر گذارند و کیفیت آب را افزایش می دهند. آن هم به دلیل این است که رنگ آب را به خوبی روشن نمی کنند. در تصفیه فاضلاب ها و همچنین در تصفیه کردن آب های آشامیدنی به وفور از این مواد استفاده می کنند.

در تصفیه آب کاربرد منعقد کننده
کاربرد منعقد کننده در تصفیه آب

سخن پایانی

سعی کردیم در این مقاله به طور کامل و واضح در مورد منعقد کننده چیست؟ توضیح بدهیم و به شما بگوییم که این منعقد کننده ها چه انواعی دارند و هرکدام چه کاری را انجام می دهند و کاربرد آن ها به چه صورت است. شما می توانید هر ماده شمینایی که نیاز دارید با بهترین کیفیت از سایت پگاه محیط آرین تهیه کنید.

سوالات متداول درباره منعقد کننده چیست؟

1طبق ماهیت شیمیایی منعقد کننده ها به چند دسته تقسیم می شوند؟
منعقد کننده ها طبق خاصیت های شیمیایی مخصوص به خود  به آلومینیوم دار، منعقد کننده های آهن دار و منعقد کننده های منیزیم اکسید تقسیم بندی می شوند.
2منعقد کننده ها چه کاربردی دارند؟
منعقد کننده ها برای پاک کردن رنگ های روغنی، آبگیری لجن، تصفیه پساب ها و فاضلاب ها، صنایع سلولزی، تصفیه کردن آب آشامیدنی استفاده می شود.
3منعقد کننده های آلی به چه صورت عمل می کنند؟
برای جداکردن جامدات در آب از منعقد کننده آلی استفاده می کنند. باید گفت که به طور کلی از منعقد کننده های آلی زمانی استفاده می شود که در ترکیب لجن موجود باشد.
Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *