مقایسه کود حیوانی و شیمیایی

مقایسه کود حیوانی و شیمیایی

کودهای کشاورزی در دو نوع شیمیایی و حیوانی مورد استفاده قرار می گیرند. هر کدام از این کودها ترکیبات و خاصیت های منحصر به خود را دارند. در راستای مقایسه کود حیوانی و شیمیایی می بایست به ویژگی های مشترک و متفاوت این دو نیز اشاره کرد.

تفاوت و مقایسه کود حیوانی و کود شیمیایی

برای تعریف کلی کود باید اشاره کنیم که ماده ای سرشار از موادی است که خاک را حاصل خیز می کند. از آنجا که تمامی خاک ها غنی نیستند و کمبودهایی دارند استفاده از این کودها به شدت توصیه می شود. کود حیوانی با کود شیمیایی در کاربرد و موارد استفاده کمی تفاوت دارند. در مقایسه کود حیوانی و شیمیایی به موارد زیر می رسیم.

تفاوت و مقایسه کود حیوانی و کود شیمیایی
فرق کود حیوانی و کود شیمیایی

میزان مواد مغذی

کود حیوانی می تواند از مواد مغذی موجود در خاک محافظت کند. چرا که با آزاد کردن فسفر و پتاسیم اجازه نمی دهد این مواد مورد نیاز گیاه از بین بروند. اما مشکل این کود در تنوعی است که در خوراک آنها وجود دارد. در نتیجه نمی توان مواد مغذی که در کود حیوانی موجود است را تشخیص و اندازه گیری است.

اما کود شیمیایی بر اساس عناصر و تمام موادی که از آنها تشکیل شده است دسته بندی می شود.

سرعت رها سازی کود حیوانی و شیمیایی

این مورد در واقع به معنای قدرت آزاد سازی مواد مغذی می باشد. کود حیوانی نسبت به شیمیایی سرعت کمتری در رها سازی دارد. در نتیجه اگر برای غنی سازی خاک زمان کمی دارید، کودهای حیوانی انتخاب خوبی نمی باشند. در مقابل کودهای شیمیایی به سرعت نیاز خاک و گیاه را برطرف می کنند.

قابل توجه است که در صورت استفاده بیش از اندازه از کود شیمیایی ممکن است ریشه های گیاه بسوزند. در ضمن مواد مغذی که از کود شیمیایی به سرعت آزاد شده پس از آبیاری به سرعت از دسترس ریشه گیاه خارج می شوند. در نتیجه کود شیمیایی برای خاک های متراکم بیشتر توصیه می شود.

طریقه به دست آمدن کود حیوانی با کیفیت

کود حیوانی یا دامی از ادرار و مدفوع گوسفند، گاو، مرغ و … به دست می آید که کاملا غنی سازی شده اند. کیفیت کود حیوانی به نوع دام، مواد غذایی مصرف شده توسط دام، میزان علف های هرز، تخم حشرات و … بستگی دارد. منظور از نوع دام مرغ، گاو، گوسفند یا هر حیوان دام دیگر می باشد.

این کودها از دام هایی گرفته می شوند که تغذیه مناسب داشته و عاری از هر گونه بیماری می باشند. در غیر این صورت کود قادر به تامین مواد غذایی مورد نیاز خاک نخواهد بود.

طریقه به دست آمدن کود حیوانی با کیفیت
روش به دست آمدن کود حیوانی با کیفیت

تفاوت کود حیوانی و شیمیایی

همانطور که از نام این کودها مشخص است یکی کاملا طبیعی بوده و دیگری طی فرآیند صنعتی تولید می شود. میزان مواد معدنی به کار رفته در کود طبیعی به مراتب کمتر از افزودنی های کود شیمیایی است.

شباهت کود حیوانی و شیمیایی

در صورت استفاده از کود حیوانی و شیمیایی متوجه بوی زننده ای می شوید که از هر دو به مشام می رسد. علاوه بر بو میزان مواد غذایی غنی کننده که در هر دو آنها وجود دارند نیز تا حدی مشترک می باشد که به رشد گیاه و سبزیجات کمک می کنند.

مقایسه کود حیوانی و شیمیایی از نظر کاربرد

کودهای شیمیایی در راستای بهبود خاک فقیر، تقویت گیاهان، غنی کردن خاک های سبک و … نیز مورد استفاده قرار می گیرند. کودهای شیمیایی گیاه را در برابر آفات مقاوم می سازد.

معایب کود حیوانی و شیمیایی

از معایب کود شیمیایی و حیوانی می توان به بررسی زیر اشاره کرد:

معایب کود حیوانی و شیمیایی
عیب کود حیوانی و شیمیایی

کود حیوانی:

همانطور که پیش از این اشاره کردیم منبع تعذیه دام مشخص نبوده و نمی توان کیفیت تمام کود های حیوانی را تعیین کرد. علاوه بر این ممکن است دام بیمار بوده و کود نیز آلوده به برخی باکتری ها باشد.

کود شیمیایی:

اگر بیش از اندازه از کود شیمیایی را برای پرورش گیاهان و سبزیجات خوراکی استفاده نمایید، ممکن است حاصل آنها بیماری هایی برای انسان همراه داشته باشد.

نتیجه گیری

برای مقایسه و اشاره به تفاوت های کود حیوانی و شیمیایی باید به ترکیبات آنها، کاربرد، زمان استفاده، مزایا و معایب آنها نیز بپردازیم. انتخاب یکی از این دو کود به شرایط خاک و مواد مغذی مورد نیاز نیز بستگی دارد.

سوالات متداول

  1. اثرات زیست محیطی کود حیوانی بیشتر است یا شیمیایی؟
    کود حیوانی موجب حذف ضایعات از محیط زیست می باشد. از آنجا که ترکیب کود حیوانی طبیعی است به محیط زیسست آسیبی وارد نمی شود.
  2. انواع کود شیمیایی کدامند؟
    کود شیمیایی به دو گروه پر مصرف و کم مصرف تقسیم می شود. گروه پر مصرف شامل ازت، فسفات، منیزیم، کلسیم و گوگرد بوده و گروه کم مصرف نیز آهن، مولیبدن، بر، روی، مس و منگز را شامل می شود.
  3. چه فصلی زمان کود دهی است؟
    زمان استفاده از کود حیوانی اواخر پاییز، اواخر زمستان و اوایل بهار می باشد. کود شیمیایی نیز اواخر زمستان و اوایل بهار مورد استفاده قرار می گیرد.
Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *