مضرات سولفات آلومینیوم

مضرات سولفات آلومینیوم

در مقالات پیشین به وفور در رابطه با مزایای سولفات آلومینیوم و کاربرد های گسترده این ماده شیمیایی پر مصرف گفته ایم. اما همچنان برای برخی سوال است که آیا سولفات آلومینیوم مضراات خاصی هم دارد که آسیب رسان به سلامتی انسان و نگهداری اش خطرناک باشد؟

در این مطلب قصد داریم توضیحاتی را در رابطه با مضرات سولفات آلومینیوم و اشتباهی که اکثرا در رابطه با آن مرتکب می شوند را بیان کنیم. با ما همراه باشید.

مضرات سولفات آلومینیوم

همانطور که می دانید این ماده دارای کاربرد های فراوانی در صنایع متنوعی است. نمک های مضاعف سولفات آلومینیوم را تحت عنوان زاج سفید و یا آلوم می شناسند که البته گاهی این ها را به جای یکدیگر می نامند. از آن جایی که در صنایع مشابهی کاربرد دارند و عملکردشان نیز تا حدودی شبیه هم است.

زاج سفید که سولفات مضائف آلومینیوم است در حقیقت خوراکی است و در صنایع بهداشتی نیز کاربرد های گسترده ای دارد. طبیعتا اگر ماده ای خوراکی است برای سلامتی انسان ضرر ندارد منتها در رابطه با این ماده که به هر حال شیمیایی است، بایستی در مقادیر کم مورد استفاده قرار گیرد. مضرات سولفات آلومینیوم به چندین عامل بستگی دارد که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم.

ترکیبات سولفات آلومینیوم و نمک های مضاعف آن، هر یک دارای میزان سمیتی مخصوص خود هستند. سولفات آلومینیوم ماده ای به شدت سمی است که حتی اگر در آب حل شود نیز سمی تر می شود.

زاج سفید
آلوم

زاج سفید

زاج سفید، نوعی از سولفات آلومینیوم پتاسیم است که در دئودورانت ها کاربرد دارد و زاج پتاس نیز نامیده می شود. نکته ای که در این رابطه وجود دارد، زاج ممکن است از این طریق وارد پوست و سپس جریان خون شود، خطری ندارد اما حضور طولانی مدت آلومینیوم در بدن ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد، پس توضیه می شود که به صورت روزانه مورد استفاده قرار نگیرد.

نوعی دیگری از سولفات آلومینیوم که سدیمی است در تولید صنعتی بیکینگ پودر کاربرد دارد. زاج سفید از سازمان های بهداشتی و دارویی دارای تاییده است و سمیت آن تنها زمانی خود را نشان می دهد که در مقادیر زیاد مورد استفاده قرار بگیرد.

از دیگر مواردی که در رابطه با مضرات سولفات آلومینیوم مطرح می کنند در رابطه با کاربردش در مصارف پزشکی و به خصوص بند آوردن خون است. طی این فرآیند آلوم جذب خون می شود اما چون مقطعی است و به میزان کم استفاده می شود ضرری ندارد.

سولفات آلومینیوم در تصفیه آب

طی فرآیند انعقاد سازی و یا لخته سازی، سولفات آلومینیوم باعث به هم چسبیدن ناخالصی های موجود در آب شده و موجب ته نشینی آن ها می شود. در صنایع تصفیه آب شهری و یا حتی شخصی برای تصفیه و شفاف سازی آب استخر ها از این ماده استفاده می شود.

تنها ضرری که از این قضیه می تواند متحمل انسان شود افزایش نسبی آلومینیوم سطح آب است که در صورتی که از ابتدا به میزان صحیح از این ماده استفاده شود، این خطر نیز رفع شده و مشکلی برای سلامتی انسان ها به وجود نمی آورد.

آلوم در تصفیه آب
سولفات آلومینیوم در تصفیه آب

سولفات آلومینیوم در رنگرزی

با رسوب سولفات آلومینیوم در آب خنثی و یا اندکی قلیایی می توان رسوب ژلاتینی هیدروکسید آلومینیوم را به دست آورد، که این رسوب ژلاتینی به ثبات رنگ بر روی الیاف مختلف کمک می کند. از این ماده در این صنعت به عنوان تثبیت کننده یاد می شود زیرا باعث تثبیت رنگ بر روی پارچه می شود، به نحوی که آن ها را غیر محلول در آب می کند تا با شستشو پاک نشوند. این کار از کاربرد های مهم آلوم محسوب می شود که از سالیان گشته نیز مورد توجه بوده است و هیچ ضرری نیز ندارد.

مضرات سولفات آلومینیوم برای خانم ها

از جمله کاربرد های زاج سفید برای خانم ها در درمان عفونت و تنگی واژن است. برای اینکار معمولا سنگ زاج را وارد رحم و یا به دیواره های واژن برای جذب رطوبت و تنگی موقتی آن می کشند. این کار بهتر است با مشروت پزشک انجام پذیرد. از جمله ضرر های این کار می توان به ایجاد زخم، افزایش حساسیت به عفونت و … اشاره کرد.

خطرات احتمالی سلامتی سولفات آلومینیوم

  • هر نوعی از سولفات آلومینیوم حتی انواع زاج ها، می توانند سبب ایجاد حساسیت بر روی پوست و غشاء مخاطی شوند. به همین دلیل بهتر است قبل از مصرف ابتدا بر روی بخشی از پوست امتحان کرده و ایجاد حساسیت و یا عدم ایجاد آن را بررسی کنید.
  • همانطور که گفیم این ماده سمی است و بخارات غلیظ آن نبایست تنفس شود، زیرا می تواند موجب آسیب رساندن به بافت ریه شود.
  • این ماده در حالت صنعتی غیر قابل خوردن می باشد. از خوردن، بوییدن و یا تماس بدون حفاظ از آن اجتناب کنید.
مضرات سولفات آلومینیوم
خطرات سولفات آلومینیوم

سخن آخر

سولفات آلومینیوم 17 درصد نسبت به بسیاری از مواد شیمیایی دیگر امنیت بالاتری دارد و هم اینکه مضرات سولفات آلومینیوم را هنگامی مشاهده خواهید کرد که به صورت طولانی مدت و طی سالیان متمادی مورد استفاده قرارش دهید. این ماده را در صنایع دارویی و بهداشتی با احتیاط استفاده می کنند و سعی می کنند در این موارد از نوع تصفیه شده آن، مانند زاج سفید، استفاده کنند.

سولفات آلومینیوم بیشتر در صنایع کاربرد دارد، به خصوص صنایعی مانند تصفیه آب و یا کاغذ سازی، که از این ماده شیمیایی به صورت وسیع و گسترده استفاده می کنند.

3/5 - (2 امتیاز)

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *