مضرات سود سوز آور

سود سوز آور

در این مقاله قصد داریم به بحث در مورد مضرات سود سوز آور بپردازیم. این ماده نیز مانند سولفات آلومینیوم ویژگی های خاصی دارد. هیدروکسید سدیم (NaOH) یا همان سود سوز آور بویی ندارد. این ماده از کریستال های سفید جامد ساخته شده است که آب را از هوا جذب می کند. هیدروکسید سدیم سوز آور است. کارگرانی که با هیدروکسید سدیم در تماس هستند ممکن است آسیب ببینند. میزان آسیب به میزان، مدت و نوع فعالیت بستگی دارد. یکی از  مضرات سود سوز آور این است که می تواند چشم ها، پوست و غشای داخلی را بسوزاند و باعث ریزش موی موقت شود.

کاربرد سود سوز آور

حتی اگر با اصطلاح هیدروکسید سدیم آشنایی ندارید، ممکن است این ترکیب شیمیایی را با یکی از نام‌های دیگر آن بشناسید: جوهر لیمو یا سود سوز آور.

یافتن هیدروکسید سدیم اصلا سخت نیست. این ماده متداول که از کریستال های سفید جامد و بی بو تشکیل شده است، در مجموعه وسیعی از محصولات مراقبت از پوست وجود دارد.

هیدروکسید سدیم برای تولید صابون، ابریشم مصنوعی، کاغذ، مواد منفجره، رنگ و فرآورده های نفتی استفاده می شود. همچنین می توان از آن در کارهایی مانند پردازش پارچه پنبه ای، تمیز کردن و پردازش فلز، پوشش اکسیدی، آبکاری الکتریکی و استخراج الکترولیتی استفاده کرد. این ماده اغلب در زهکشی های تجاری و پاک کننده های فر یافت می شود.

چه مشاغلی تحت تاثیر مضرات سود سوز آور هستند؟

برخی از مشاغلی که در آن کارگران در معرض خطر هیدروکسید سدیم و مضرات سود سوز آور هستند عبارتند از:

  • تمیز کارهایی که از سفیدکننده ها، پاک کننده های اجاق گاز و سایر مواد تمیز کننده استفاده می کنند.
  • کارگرانی که در تصفیه خانه های آب عمومی مشغول به کار هستند.
  • کارگرانی که در کارخانه های فرآوری مواد غذایی کار می کنند.
  • کارگران کارخانه های ساخت شیشه، کاغذ، تولید مواد شوینده، صابون و دیگر محصولات
زیان سود سوز آور برای مشاغل
چه مشاغلی در معرض مضرات سود سوز آور هستند؟

امنیت و ایمنی سود سوز آور

با در نظر گرفتن مضرات سود سوز آور، ممکن است تعجب کنید. اگر این ماده به طور بالقوه ناایمن است. چرا تولیدکنندگان آن را در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست استفاده می کنند.

خوب، هیدروکسید سدیم در بسیاری از محصولات ظاهر می شود. زیرا وظیفه خاصی برای کمک به برقراری تعادل و حفظ pH محصولات مراقبت از پوست دارد.

سود سوز آور می تواند این کار را انجام دهد زیرا هیدروکسید سدیم بسیار قلیایی است. و این خاصیت بسیار مهم است، زیرا پوست شما PH اسیدی تری دارد و استفاده از سود سوزآور موجب حفظ پوشش اسیدی پوست می شود. که برای حفظ رطوبت و کمک به محافظت از پوست در برابر عناصر مخرب مختلف، از باکتری ها و ویروس ها گرفته. تا سموم و آلاینده های محیطی مهم است.

مواد اسیدی همچنین می تواند به محافظت از پوست شما در برابر آب و هوای بسیار بد و آسیب اشعه ماوراء بنفش (UV) کمک کند – اگرچه استفاده از کرم ضد آفتاب هنوز یک الزام مطلق است.

حفظ تعادل PH پوستتان بسیار پر اهمیت است. اگر PH پوست نامتعادل باشد، ممکن است شانس بیشتری برای موارد زیر داشته باشید:

  • شرایط پوستی بد مانند آکنه
  • خارش و خشکی پوست
  • تغییرات در رنگدانه های پوست
  • خطوط ظریف و چین و چروک

هیدروکسید سدیم همچنین نقش مهم دیگری در تولید محصولات مراقبت از پوست در طی صابونی شدن ایفا می کند، یک واکنش شیمیایی که چربی ها و روغن ها را به صابونی شدن کامل، از بین می برد.

مهمترین مضرات سود سوز آور بر سلامتی

سود سوز آور همانطور که از نامش پیداست سوزاننده است. به عبارت دیگر، می تواند باعث سوختگی شیمیایی در چشم یا پوست شما شود.

البته برای اینکه این ماده اثرات نامطلوبی بر سلامتی داشته باشد، فرد باید به طور مستقیم با دوز بالایی از آن در تماس باشد. ممکن است با تنفس یا بلعیدن سود سوز آور یا تماس پوستی با آن در معرض هیدروکسید سدیم قرار بگیرید.

پس از قرار گرفتن در معرض هر ماده شیمیایی، ممکن است با اثرات نامطلوب آن بر سلامتی مواجه شوید. شدت این اثرات به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله میزان قرار گرفتن در معرض (دوز)، نحوه قرار گرفتن در معرض آن، و مدت زمان قرار گرفتن در معرض آن.

زیان سود سوز آور برای بدن
سود سوز آور چه مضراتی برای سلامتی دارد؟

مهمترین مضرات سود سوز آور عبارتند از:

–          تحریک حلق و گوش و بینی

تنفس هیدروکسید سدیم باعث تحریک چشم ها، بینی و گلو، سرفه، گرفتگی قفسه سینه، سردرد، تب و گیجی می شود.

–          افزایش ضربان قلب

در موارد جدی آسیب به مجاری هوایی، یک روزه ضربان قلب و آسیب چشم ممکن است رخ دهد. تجمع مایع در ریه ها ممکن است رخ دهد و ممکن است 36 ساعت طول بکشد تا ایجاد شود.

–          سوزش دهان و گلو و مشکل در تنفس

بلع باعث سوزش فوری دهان و گلو، مشکل در تنفس، ترشح آب دهان، مشکل در بلع، درد معده و استفراغ می شود (ممکن است خون در استفراغ باشد. در موارد جدی ممکن است به قلب، ریه ها، کلیه ها و خون آسیب وارد شود).

–          خورندگی پوست

محلول های رقیق ممکن است برای پوست خورنده نباشند اما تحریک کننده باشند. تماس پوست با محلول های قوی تر می تواند باعث درد، سوختگی و زخم شود. تماس چشمی باعث درد، انقباض پلک ها، آبریزش چشم ها، التهاب، حساسیت به نور و سوختگی می شود.

جمع بندی

مضرات سود سوز آور توسط وزارت بهداشت جهانی به اثبات رسیده است و ارائه دستورالعمل استفاده از این ماده و راهکارهای درمانی در صورت قرار گرفتن در معرض آن بر همه تولید کنندگان واجب است. هنگام استفاده از این محصول حتما به دستورالعمل ارائه شده توسط تولید کننده توجه کنید.

 

سوالات متداول

 

Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *