مزایا و معایب کلر در کشاورزی

مزایا و معایب کلر در کشاورزی

کلر دارای انواع گوناگونی می باشد که هر کدام در کشاورزی فواید و مضراتی دارند. در راستای خرید کود و آبیاری زمین بهتر است مزایا و معایب کلر در کشاورزی را در نظر بگیرید تا به محصولات شما خسارتی وارد نشود.

میزان کلر داخل کودهای شیمیایی را باید با کلر موجود در آب مطابقت داد. چرا که ممکن است پس از آبیاری زمین کشاورزی سطح کلر خاک به حداکثر رسیده و به محصولات آسیب رساند.

کلر (نمک طعام با فرمول شیمیایی NaCl که در طبیعت یافت می شود، چرا که خاصیت واکنش پذیری بالایی دارد.) در اصل یک ضد عفونی کننده به حساب می آید که در صنعت، بهداشت و کشاورزی از کاربرد و اهمیت بالایی برخوردار است.

کلر عموما به شکل خالص و به تنهایی مورد استفاده قرار نمی گیرد و در ضد عفونی یا گندزدایی به یک ترکیب شیمیایی دیگر می باشد. با این حال مزایا و معایب عنصر CL در ترکیبات جدید تغییری نمی کنند. در ادامه به مزایا و معایب کلر در کشاورزی و پرورش محصولات ارگانیک اشاره خواهیم کرد.

کاربرد کلر در کشاورزی چیست؟
کاربرد کلر در کشاورزی

کاربرد کلر در کشاورزی چیست؟

کلر به عنوان یک ضدعفونی کننده در زمین های کشاورزی و باغ ها از رشد جلبک ها و باکتری ها جلوگیری می کند. به همین خاطر عموما کلر را به آب زمین های کشاورزی اضافه می کنند. کلر اضافه شده به آب در این زمینه به شکل دی اکسید کلر، سدیم هیپوکلریت و کلسیم هیپوکلریت می باشد.

کلر با توجه به تمام مزایا و معایبی که دارد در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد که برخی از مهمترین آنها به شرح زیر می باشند.

  • کلر اضافه شده به آب استخر آن را ضد عفونی کرده تا حدی از سلامت شناگران جلوگیری می کند.
  • در راستای گندزدایی فاضلاب ها از این ترکیب شیمیایی استفاده می شود.
  • صنعت رنگرزی و نساجی نیز از مزایای کلر بهره مند می شوند.
  • کلر در تولید پلاستیک کاربرد گسترده ای دارد.
  • اگر به میزان لازم از کلر استفاده کنیم مواد غذایی و محصولات کشاورزی را می توان ضد عفونی کرد.
  • کلر در صنعت کاغذسازی نیز کاربرد گسترده ای دارد.
  • صنعت پتروشیمی و نفت نیز از کلر بهره مند هستند.

مزایا و معایب کلر در صنعت کشاورزی

مزایا و معایب کلر در کشاورزی به شرح زیر می باشند. در راستای معرفی مضرات و فواید این ترکیب شیمیایی می توانیم به موارد گسترده ای اشاره کنیم اما در این مطلب مواردی که تنها در صنعت کشاورزی لحاظ می شوند را فاکتور گرفته ایم.

 مزایا

کلر در کوتاه ترین زمان تمام میکروب های موجود در خاک میوه ها و سبزیجات را از بین می برد. در عین حال خاصیت واکنش پذیری و اکسید شوندگی آن به محصولات آسیبی نمی رساند. البته این در شرایطی است میزان کلر موجود در منبع آب زمین کشاورزی و کود بیش از اندازه نباشد.

معایب

در صورتی که مقدار کلر موجود در کود یا آب زمین های کشاورزی بیش از اندازه باشد خاصیت اسیدی آن به محصولات و سلامت خاک آسیب می رساند.

فواید کلر برای درختان چیست؟
فواید کلر برای درختان

فواید کلر برای درختان چیست؟

مزایا و معایب کلر در کشاورزی و باغ ها به اندازه آن در کود نیز بستگی دارند. به این منظور که خرید کودهای شیمیایی با درصد کلر مشخص باید بر اساس ترکیبات شیمیایی آب زمین صورت گیرد.

اما در کل کلر از دسته مواد مغذی برای پرورش درخت می باشد. ترکیباتی که شامل کلر بوده و به عنوان کود به درختان داده می شوند در واقع نمک طعام و سدیم کلرات هستند.

  • کلر با خاصیت اکسید شوندگی بالا منافذ تنفسی برگ ها باز نگه می دارد.
  • کود به تنهایی رشد درختان را افزایش می دهد، به همین خاطر است که کودهای شیمیایی عمر و سلامت درختان را افزایش می دهند.
  • همانطور که اشاره کردیم کلر باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و آفت ها را از بین می برد در نتیجه درخت کمتر دچار بیماری و درگیری به آفت ها یا بیماری ها می شود.
سخن پایانی

کلر از ترکیبات شیمیایی است که در طبیعت یافت می شود. این ماده جهت ضدعفونی کردن، رشد درختان و حفظ سلامت محصولات کشاورزی به کار می رود. فواید و مضرات کلر در کشاورزی بسیار گسترده بوده و معایب آن در صورتی خود را نشان می دهند که بیش از اندازه به کود یا آب آبیاری زمین کلر اضافه شود.

سوالات متداول مزایا و معایب کلر در کشاورزی

  1. برای محصولات خوراکی کدام نوع کلر مناسب می باشد؟
    کلسیم هیپوکلریت برای میوه و سبزیجات بیشتر توصیه می شود.
  2. کلر چگونه به عنوان ضدعفونی کننده مورد استفاده قرار می گیرد؟
    انواع مواد شستشو دهنده و ضدعفونی کننده که در دسترس همگان هستند مانند وایتکس دارای کلر می باشند.
  3. کلر موجب تغییر رنگ برگ درختان نیز می شود؟
    در صورتی که مقدار زیادی از آن مورد استفاده قرار گیرد رنگ درخت را تغییر می دهد. این مسئله از معایب کلر برای درختان به حساب می آید.
3.7/5 - (3 امتیاز)

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *