شیمی سبز چیست و اصول ۱۲گانه آن کدام ها هستند؟

شیمی سبز چیست

با توجه به اهمیت بالای محیط زیست و تاثیر مستقیم آن بر سلامت انسان ها، پژوهشگران همواره به دنبال روش هایی برای حذف آلاینده ها و پاکیزه نگه داشتن محیط زیست هستند. یکی از برترین روش ها برای انجام این کار، شیمی سبز می باشد. شما نیز از دوستداران طبیعت هستید؟ می خواهید بدانید شیمی سبز چیست و اصول ۱۲گانه آن کدام ها هستند؟ این امر در حقیقت به فرآیند هایی اطلاق می شود که خطرات آلاینده ها را کم می کند. این فرآیند ها سبب می شوند تا محیط زیستی سالم تر و زندگی بهتری را تجربه کنیم.

بررسی شیمی سبز و اصول ۱۲گانه آن

در پاسخگویی به سوال شیمی سبز چیست و اصول ۱۲گانه آن کدام ها هستند؟ باید بگوییم که این واژه به علومی گفته می شود که در راستای حفظ محیط زیست فعالیت دارند. این علم به تولید محصول و ابداع روش هایی مشغول است که بتواند با کمک آن ها آلاینده های مضر را حذف کند و از این طریق کیفیت زندگی جانداران را بالا ببرد.
این شاخه از علم همواره در تلاش است تا آلودگی های صنعتی را کاهش دهد و مصرف منابع تجدید ناپذیر را بهینه سازی کند. برای انجام این کار نیز بر اساس اصول ۱۲ گانه ای عمل می کند و سعی دارد تا به جای کاهش آلودگی ها از تولید آن ها جلوگیری کند. این کار یک روش پیشگیری به حساب می آید و اجازه تولید آلودگی ها در محیط زیست داده نمی شود.

معرفی اصول ۱۲گانه شیمی سبز

معرفی اصول ۱۲گانه شیمی سبز

برای این که بدانید شیمی سبز چیست و اصول ۱۲گانه آن کدام ها هستند؟ باید بدانید که این اصول توسط افرادی به نام های جان وارنر و پاول آناستاس بیان شده و مورد استفاده قرار گرفته اند.

  1. پیشگیری از تولید زباله
    جلوگیری از تولید زباله مهم ترین اصل به حساب می آید.
  2. اقتصاد اتمی
    تلاش برای طراحی واکنش های شیمیایی پر بازده، پژوهشگران از این طریق می خواهند طی یک واکنش فرآورده های بیشتری تولید کرده و در عین حال پسماند کم تری ایجاد کنند.
  3. فرآیند های شیمیایی با ضرر کمتر
    در واکنش های مختلف شیمیایی از مواد اولیه ای استفاده شود که بی ضرر تر باشند و خطرات کم تری برای محیط زیست و جانداران داشته باشند.
  4. طراحی واکنش شیمیایی برای تولید مواد سالم
    تلاش برای این که واکنش های شیمیایی به گونه ای طراحی شوند که فرآورده های حاصل غیر سمی باشند.
  5. استفاده از حلال های ایمن
    در انجام واکنش ها از حلال ها استفاده نشود و یا این که حلال های غیر سمی را برای این کار انتخاب کنید.
  6. طراحی بهینه برای استفاده از انرژی
    در حین انجام واکنش ها تا حد امکان از منابع تجدید ناپذیر استفاده نشود و به فکر جایگزینی برای آن ها باشیم.
  7. استفاده از مواد تجدید پذیر
    طبق این اصل اولویت اول ما باید استفاده از مواد تجدید پذیر باشد.
  8. کاهش مشتقات
    تلاش برای کاهش استفاده از مشتقات، زیرا این مواد در افزایش پسماند ها بسیار موثر هستند.
  9. استفاده از کاتالیزور ها
    این مواد به عنوان تسریع کننده عمل می کنند و پس از اتمام فرآیند، از واکنش خارج می شوند.
  10. طراحی محصولات تخریب پذیر
    فرآورده های حاصل از واکنش ها باید هر چه سریع تر در محیط تجزیه شوند.
  11. بررسی لحظه ای برای پیشگیری از آلودگی
    در طول فرآیند باید دائما بررسی شود که هیچ گونه آلودگی تولید نشود.
  12. کاهش حوادث تصادفی
    در انجام واکنش ها باید تا حد امکان از مواد خطرناکی که احتمال آتش سوزی و یا انفجار دارند، استفاده نکنید.

کاربرد های شیمی سبز

کاربرد های شیمی سبز

پس از آن که متوجه شدیم شیمی سبز چیست و اصول ۱۲گانه آن کدام ها هستند؟ حال بهتر است که با کاربرد های این علم بیش تر آشنا شویم. استفاده از این اصول می تواند مزیت های زیادی داشته باشد، از این رو در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. مهم ترین کاربرد های این اصول ۱۲گانه شیمی سبز یه شرح زیر می باشند:

  • ساخت تراشه های کامپیوتر
    از آن جایی که ساخت این تراشه ها به آب و انرژی زیادی احتیاج دارد، امروزه از پر مرغ برای ساخت آن ها استفاده می شود. پر مرغ دارای مقدار زیادی کراتین می باشد که می تواند در ساخت تراشه ها بسیار مفید واقع شود. مقاومت حرارتی و مکانیکی تراشه ها را افزایش داده و نمونه هایی بسیار کاربردی از این تراشه ها روانه بازار می کند.
  • علم پزشکی
    امروزه با استفاده از کاتالیزور ها و روش های سنتزی به تولید دارو ها می پردازند و از این طریق تولید آلاینده ها و مواد سمی را کاهش می دهند.
  • پلاستیک های زیست تخریب پذیر
    مواد اولیه در ساخت این محصولات نشاسته ذرت می باشد و در عین حال پلاستیک های بسیار مقاوم و مناسبی هستند.
  • تولید رنگ ها
    زمانی که مواد آلی موجود در رنگ ها تبخیر می شوند، اثرات مخربی بر محیط زیست می گذارند. امروزه با استفاده از سویا، روغن و شکر می توانید رزین هایی تولید کنید که بسیار مناسب هستند و آلاینده های بسیار کم تری وارد محیط می کنند.

کلام آخر
یکی از روش های مدرن برای کاهش تولید آلودگی ها و حفاظت از محیط زیست، استفاده از اصول مختلف شیمی سبز می باشد. در این مقاله تلاش کردیم تا به شما بگوییم که شیمی سبز چیست و اصول ۱۲گانه آن کدام ها هستند؟ در این روش همواره تلاش می شود تا از مواد بی خطر و تجزیه پذیر استفاده شود و فرآیند ها به گونه ای طراحی می شوند که بیش ترین بازدهی و کم ترین پسماند را داشته باشند. از این که تا پایان همراه ما بودید بی نهایت سپاسگزاریم و امیدواریم که از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.

سوالات متداول درباره شیمی سبز و اصول ۱۲گانه آن
1.شیمی سبز چیست و متشکل از چند اصل می باشد؟
این علم بر پایه ۱۲ اصل بنا شده است و بر روی واکنش های شیمیایی تمرکز دارد، تلاش می کند تا از تولید آلاینده ها جلوگیری کند و از این طریق به حفظ محیط زیست و موجودات زنده کمک کند.
2.هدف از استفاده از اصول شیمی سبز چیست؟
هدف اصلی جلوگیری از تولید آلودگی ها می باشد. این اصول در تلاشند تا شرایطی فراهم کنند که در واکنش ها فرآورده های بیش تر و آلاینده های کم تری تولید شود. همچنین سعی می کنند تا استفاده از مواد تجدید ناپذیر را به حداقل رسانده و موادی تجدید پذیر تولید نمایند.
3.در چه صنایعی از شیمی سبز استفاده می شود؟
امروزه با توجه به اهمیت بالای این علم در موارد مختلفی مانند علم پزشکی، تولید پلاستیک تجدید پذیر، تولید رنگ ها و همچنین ساخت تراشه های کامپیوتری از این علم استفاده می شود.
4.آیا استفاده از شیمی سبز معایبی نیز به همراه دارد؟
بله، طول عمر مواد تولید شده با این روش کوتاه تر می باشد، منابع کشاورزی کاهش یافته و همچنین PH آب های زیر زمینی تغییر می کند. علاوه بر آن انجام بسیاری از فرآیند ها و تولید برخی از محصولات با محدودیت روبرو می گردند.

Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *