سولفات آلومینیوم مایع

آلوم مایع

سولفات آلومینیوم

سولفات آلومینیوم یا همان آلوم ماده شیمیایی صنعتی همه کاره و قابل استفاده در گستره مصرفی عظیمی است که نقش مهمی در تولید مواد حیاتی خانگی و صنعتی ایفا می کند، ما این مواد را هر روزه می بینیم و یا مورد استفاده قرار می دهیم. اکثر سولفات آلومینیوم تولید شده در صنایع کاغذ و خمیر سازی و همچنین تصفیه آب و فاضلاب کاربرد دارند.

این ماده ارزان و در رنج وسیعی از مشکلات تصفیه ای کاربرد دارد از آن جایی که می تواند به عنوان لخته کننده، منعقدکننده، رسوب دهنده و همچنین شکننده ذرات چربی در آب عمل کند. به عنوان لخته و منعقد کننده، آلوم کدورت را از بین می برد، کربن معدنی کلی که می تواند به عنوان پیش ساز جانبی ضدعفونی کننده باشد، مواد جامد معلق و رنگ کلوئیدی را از بین ببرد، کاهش نیاز به اکسیژن بیوشیمیایی و شفاف سازی آب شرب، تصفیه فاضلاب را سبب شود.

آلوم
سولفات آلومینیوم

آلوم به طور گسترده در پاک سازی دریاچه، تصفیه و غیرفعال سازی مواد مغذی مورد استفاده قرار می گیرد. سولفات آلومینیوم کاربرد های فراوانی دارد که علاوه بر موارد نام برده شده چند موردی را نیز در زیر برایتان ذکر می کنیم:

  • تولید مواد آلومینیومی شیمیایی
  • موجود در ترکیبات  فوم های آتشنشانی
  • افزودنی های خاک و کود ها
  • صابون ها
  • روغن ها
  • داروها
  • مواد آرایشی و بهداشتی
  • بند آوردن خون در مصارف پزشکی
  • ماده اسیدی موجود در بیکینگ پودر

سولفات آلومینیوم مایع

این ماده شیمیایی به دو صورت مایع و خشک وجود دارد. سولفات آلومینیوم مایع محلولی به رنگ سبز روشن تا زرد روشن است. آلوم های مایع فاقد یون آهن، شفاف و بدون رنگ هستند. فرمول شیمیایی این ماده به صورت Al2(SO4)3●14H2O است. این ماده به سبب دارا بودن یون سولفات، خاصیتی اسیدی دارد و دارای PH 2 است.

سولفات آلومینیوم
سولفات آلومینیوم مایع

سولفات آلومینیوم جامد

سولفات آلومینیوم جامد ماده شیمیایی به رنگ سفید درخشان است که به صورت های پودری، کریستالی و گرانولی یافت می شوند. این مواد می توانند در آب حل شوند و محلول تولید کنند.

مقایسه سولفات آلومینیوم مایع و جامد

در اصل بین سولفات آلومینیوم مایع و جامد تفاوت چندانی وجود ندارد. این ماده هم در فرم مایع و هم جامد دارای یک ساختار شیمیایی و کاربرد یکسانی است. از آنجایی که برای استفاده از آلوم در صنایع و کاربرد های مختلف باید ابتدا آن را به حالت مایع درآورد، پس می توانیم تفاوت اصلی حالت مایع با جامد را در این بدانیم که آلوم مایع آماده برای استفاده است، حالت جامد پیش از استفاده ابتدا باید به حالت مایع در بیاید.

از دیگر تفاوت ها میزان خلوص این ماده است. سولفات آلومینیوم در حالت مایع دارای خلوص کمتری نسبت به حالت جامد است. حالت مایع درصد خلوصی در حدود 8% دارد و حالت جامد با درصد خلوص 17% عرضه می شود. از لحاظ رنگی، حالت مایع بدون رنگ و شفاف است اما حالت جامد به رنگ سفید و کریستالی شکل است.

طریقه بسته بندی و ارسال آلوم های مایع و جامد نیز با هم تفاوت دارد. در نحوه تولید، تا مرحله یکی مانده به آخر هر دو ماده به یک شیوه تولید می شوند، منتها اول حالت مایع سولفات آلومینیوم به دست می آید و سپس بنا به تصمیم سازنده و شرکت تولید کننده می تواند با یک مرحله اضافه تر به حالت جامد درآید. از شباهت های این دو حالت ماده، تولید و عرضه شان به میزان انبوه است.

مقایسه انواع آلوم
مقایسه سولفات آلومینیوم مایع و جامد

پایداری، واکنش پذیری و نحوه نگهداری

این ماده می تواند نسبت به فلز خورنده باشد. تماس با فلز می تواند موجب اشتعال گاز هیدروژن شود. در رابطه با پایداری این ماده، باید در شرایط استاندارد و مناسب نگه داری شود تا پایدار بماند. در شرایطی که دما به شدت بالا و یا پایین است و همچنین مواد ناسازگار با این ماده وجود دارند، نباید قرار داده شود. برای ذخیره سازی این ماده از نگه دارنده هایی مقاوم نسبت به خوردگی استفاده کنید. هنگامی که مورد استفاده قرار نمی گیرند در فضایی خنک و خشک و در نگه دارنده هایی با در بسته نگه داری شوند.

این ماده غیر قابل اشتعال ولی سمی است، در هنگام استفاده حتما تمامی موارد و نکات لازم را رعایت فرمایید و مطابق با استاندارد های تعیین شده عمل کنید. شما می توانید سولفات آلومینیوم 17% را با هزینه ای مناسب و با کیفیتی عالی از شرکت تولیدکننده پگاه محیط، به میزان مورد نیازتان تهیه بفرمایید.

Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *