سود کاستیک جامد

سود کاستیک جامد

سود کاستیک جامد چیست؟

سود کاستیک جامد نوعی ماده سفید رنگ و بدون رنگ می باشد، این ماده در آب بسیار  خرنده بود و  کاربرد های زیادی دارد که در ادامه هر کدام از کاربرد های آن را خواهیم گفت، این ماده امروزه در صنایع بسیار کاربرد دارد و یکی از دلایلی که باعث می شود از این ماده در صنایع استفاده شود به این دلیل است که دارای خاصیت قلیایی و حلال کننده چربی کننده می باشد. اصلی ترین و مهم ترین کاربردی که این ماده در صنایع دارد صنایع کاغذ و تولید کاغذ می باشد، اصلی ترین مصرفی که صنایع کاغذ دارد این است که از سود کاستیک جامد برای درست کردن خمیر کاغذ استفاده می شود. به صورت کلی هنگامی که یک کارخانه به دنبال درست کردن خمیر کاغذ می باشد از سود کاستیک جامد در ترکیب با سولفید سدیم استفاده می شود.

کاربرد سود کاستیک جامد
سود کاستیک جامد

حلالیت سود کاستیک جامد

یکی از دلایلی که باعث شده است از این ماده پر کاربرد در صنایع استفاده شود حلالیت این ماده می باشد، حلالیت این ماده به این صورت می باشد که حالت خنثی کننده دارد، اما سوالی که پیش می آید یعنی چی سود کاستیک جامد حالت خنثی کردن دارد؟ یعنی اینکه هنگامی که این ماده وارد آب و اسید می شود سریعا حل می شود، از دید من یکی از ویژگی هایی که باعث شده است این ماده بسیار پرکاربرد و استفاده شود همین خاصیت حل شوندگی آن می باشد که امروزه بیشتر ماده های شیمیایی این خاصیت را ندارند.

کاربرد سود کاستیک جامد

  1. اصلی ترین و مهم ترین کاربرد این ماده کارخانه کاغذ سازی می باشد
  2. صنعت تولید رنگ
  3. در صنایعی که به دنبال چرب گیر هستند از این ماده سود کاستیک جامد استفاده می شود
  4. تولید شیشه
  5. صنایع فلزی
  6. صنایع شیر
  7. صنایع کنسرو سازی
  8. داروسازی
  9. صنایع بهداشتی و آرایشی
  10. صنایع غذایی

تمام مواردی که در بالا گفته شد کاربرد های سود کاستیک جامد می باشد که در ادامه هر کدام را به صورت خلاصه توضیح خواهیم داد، در نظر بگیرید که سود کاستیک جامد کاربرد های دیگری دارد، که ما فقط به برخی از آنها اشاره کردیم، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

1-صنایع عذایی

اصلی ترین هدفی که صنایع غذایی نسبت به این ماده شیمیایی دارد این است که، به دنبال شیرین کردن و درست کردن محصول زیتون استفاده می شود، اگر دقت کرده باشید هر کدام از ما در بچگی مان عاشق چوب شور بوده ایم، شاید تعجب کنید اما بله از سود کاستیک جامد در به وجود آوردن تردی لازم در چوب شور استفاده می شود، یک کاربرد دیگر که این سود کاستیک جامد دارد این است که به دلیل اینکه در بیشتر رب ها قارچ و کپک زده می شود از این ماده یعنی سود کاستیک برای جلوگیری از قارج و کپک زدن استفاده می شود.

کاربرد سود کاستیک در صنایع غذایی
سود کاستیک صنایع غذایی
2-صنایع داروسازی

این ماده در داروسازی نیز کاربرد دارد به این صورت که از این ماده یعنی سود کاستیک جامد در ساختن برخی از دارو ها که دارای مورفین می باشد استفاده می شود، به صورت کلی از سود کاستیک در دارو های تصلب شرایین، مسکن ها و موادی که باعث انعقاد کننده خون شود استفاده می شود.

3-صنایع شیر

شیر همواره یکی از دلایلی بوده است که باعث می شود بدن انسان رشدش بالا تر رود و استخوان بدنی کودک و فرزند استفاده شود، اما سوالی که پیش می آید این است که به چه دلیل از سود کاستیک جامد در این شیر استفاده می شود؟ در جواب این سوال باید بگویم که به دو دلیل استفاده می شود، 1-بالا بردن سطح PH شیر و EC و یکی دیگر خاکستر را در لبنیات ها بالا می برد، اما کاربرد دیگرش برای به دست آوردن کیفیت مطلوب شیر از سود کاستیک جامد استفاده می شود.

4-صنایع چرم

همان گونه که گفته شد سود کاستیک جامد حالت چربی گیر را به خود دارد، به این صورت که در صنایع چرم یکی از اصلی ترین دلایلی که باعث می شود چرم طبیعی به دست بی آید این است که بعد از بین بردن پشم و پروتئین های که داخل چرم وجود دارد از سود کاستیک جامد به این دلیل استفاده می شود چربی های که روی چرم وجود دارد را به خود بگیرد و چربی که به چرم مورد نظر وصل می باشد را از بین ببرد.

5-صنایع تولید رنگ و رنگ رزی

همان گونه که گفته شد این ماده در صنایع تولید رنگ و رنگ رزی کاربرد دارد، از سود کاستیک جامد برای این استفاده می شود که الیافی که قبل از آماده شدن برای رنگ گرفتن به خود در یک کنار گذاشته شده است باعث می شود که آلودگی و ذرات آلاینده شیمیایی روی این ماده ها قرار بگیرد اما، از سود کاسیک جامد به این دلیل استفاده می شود که آلودگی و چربی های که روی این نوع الیاف نشسته است را از بین ببرد، اما سوالی که پیش می آید این است که وجود چربی و آلودگی روی الیاف به چه دلیل مهم می باشد؟ به این دلیل می باشد که اگر الیافی که قبل از رنگ گرفتن به خود دارای آلودگی و چربی باشد باعث می شود که رنگ کامل را به خود نگیرند و الیاف ها را دچار اشکال و مشکل می کنند.

کاربرد سود کاستیک جامد در تولید رنگ
صنایع تولید رنگ و رنگ رزی

تمامی مواردی که در بالا گفته شد علت استفاده از سود کاستیک جامد در صنایع امروزی می باشد که هر کدام را تلاش کردیم به صورت کامل توضیح داده شود.

مضرات سود کاستیک جامد

  • اگر با پوست تماس گیرد همان گونه که گفتیم خاصیت خوراندگی دارد باعث از بین بردن پوست شما می شود
  • اگر این ماده بلعیده و خورده شود باعث میشود که دستگاه تنفسی و ریه شما را تحریک کند و موجب تنگی نفس برای شما شود.
  • اگر با چشم برخورد کند باعث به وجود آمدن آب مروارید و در شرایط بد تور کوری دائم می باشد.
  • اگر این ماده توسط دهن خورده شود باعث به وجود آمدن سوختگی های شدید در دهن می شود
سخن آخر

در آخر به یک جمع بندی می رسیم که این است که سود کاستیک نوعی جامد کریستالی رنگ و سفید می باشد که بوی خاصی را ندارد، اما اگر به بدن و پوست بدن شما برخورد کند باعث به وجود آمدن عواقب جبران ناپذیر می باشد، اما از طرف دیگر این ماده بسیار کاربرد دارد که در بالای مطلب هر کدام را گفتیم، اما اصلی ترین کاربرد های آن عبارتند از، صنایع غذایی، داروسازی، تولید لبنیات و شیر، رنگ رزی می باشد که هر کدام را به صورت کامل توضیح دادیم

[faq title=”سوالات متداول سود کاستیک جامد” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”آیا می توان به تنهایی سود کاستیک جامد تولید کرد؟” number=”1″]خیر برای درست کردن این ماده جامد نیاز به یک سری دستگاه های خاص می باشد که هر فردی دارای این دستگاها نمی باشد، اما اگر به دنبال داشتن این ماده سود کاستیک جامد می باشید می توانید از کارخانه هایی که کار تولید این ماده را انجام می دهند خریداری کنید. [/faq_item][faq_item title=”درصورت برخورد کردن سود کاستیک جامد با پوست چه کار کنیم؟” number=”2″]هنگامی که این ماده با پوست شما تماس برقرار کرد شما باید آن جای که سود کاستیک جامد باهاش برخورد کرده است را به صورت متداول 15 دقیقه زیر شیر آب قرار دهید و سپس با دکتر معالج تماس گیرید و یا به بیمارستان بروید.[/faq_item][faq_item title=”آیا کار کردن با این ماده برای انسان خطرناک می باشد؟” number=”3″]خیر اگر به صورت درست با این ماده کار شود به نحوی که با بدن شما هیچ برخوردی نکند هیچ خطری شما را تحدید نمی کند ولی توصیه می شود که هنگام کار با سود کاستیک جامد از ماسک بهداشتی استفاده کنید زیرا در طول دراز مدت باعث برخی مشکلات تنفسی درون شما می شود.[/faq_item][faq_item title=”قیمت خرید سود کاستیک جامد چقدر می باشد؟” number=”4″]این ماده نسبت به این که کاربرد بسیار زیادی دارد نسبت به قیمتش هیچ می باشد به این صورت که هر یک کیلو گرم آن چیزی حدود 30 الی 35 هزار تومان می باشد که بسیار ناچیز در برابر کاربردی که به شما می دهد دارد.[/faq_item][/faq]
2/5 - (1 امتیاز)

۳ Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *