سود سوز آور مایع چیست؟

تصویری از سود سوزآور مایع

خصوصیات عمومی سود سوز آور

سود سوز آور نمونه ترین قلیایی های قوی است. با اسیدهای مختلف مانند هیدروکلریک اسید واکنش می دهد. گرچه خطر انفجار یا اشتعال، وجود ندارد ولی گرمای قابل توجهی برای خنثی سازی ایجاد می کند.

سود سوزآور خشک
استفاده از سود سوزآور

باعث خوردگی فلزات مانند آلومینیوم، قلع و روی می شود. در طی این فرایند، هیدروژن تولید می کند که پتانسیل آن را دارد که به عنوان یک گاز منفجره رفتار کند.

بسیار مرطوب کننده است و رطوبت، دی اکسید کربن یا گوگرد و دی اکسید موجود در هوا را جذب می کند. همچنین بسیار لطیف است و رطوبت را به خود جذب می کند تا به شکل یک محلول آبی در آید.

وقتی سود سوز آور مایع رقیق می شود، مقدار قابل توجهی گرما تولید می کند. رقت از آنجا که به سرعت گرمای شدید و محلول حاصل را تولید می کند، اگر آب با بی احتیاطی در آن ریخته شود، ممکن است پاشیده شود، باید مراقب باشید.

سود سوز آور به راحتی فیبرهای حیوانی را تجزیه می کند. الیاف گیاهی نیز گرچه تجزیه شده هستند، اما مقاومت بالاتری نسبت به الیاف حیوانی دارند. گرچه مواد مقاوم در برابر خوردگی توسط سود سوز آور شامل فولاد ضد زنگ، اپوکسی فولاد است، اما رزین ها و پلاستیک های تقویت شده با الیاف، فولاد و فولاد با روکش لاستیک بیشترین مقدار را دارند و اغلب استفاده می شوند.

اثرات سود سوز آور بر بدن انسان

سود سوز آور اثر تجزیه ای روی پروتئین ها دارد که ممکن است به تدریج نفوذ کند. مگر اینکه قلیایی چسبیده کاملاً برداشته شود تا از نفوذ به بافتهای عمیق جلوگیری شود. اگر چشم در معرض سود سوز آور باشد، از آنجا که بافت چشم به سرعت تحت تأثیر قرار می گیرد باعث کاهش یا از دست دادن بینایی می شود و باید بسیار مراقبت شود.

یک محلول رقیق در صورت بروز مکرر، می تواند بر روی بافت پوست تأثیر بگذارد و در تماس بیشتر با پوست، حتی ممکن است باعث درماتیت یا اگزمای مزمن شود.

اگر غلظت محلول زیاد باشد، بافت آسیب دیده به سرعت تجزیه می شود.

اگر محلول به اشتباه بلعیده شود، باعث التهاب در دهان، گلو، مری یا معده می شود.

استنشاق گرد و غبار سود باعث درجات مختلفی از آسیب در دستگاه تنفسی است. بنابراین، غلظت مجاز گرد و غبار سود سوز آور یا مه آن در هوا در یک منطقه کاری به عنوان 2 میلی گرم در متر مکعب (حد بالا) مشخص شده است.

کاربرد سود سوزآور
سود سوزآور خشک و مایع

کاربرد سود سوزآور

سود سوز آور یک ماده اساسی در بسیاری از کاربردهای صنعتی و تجاری است.  یک ماده قلیایی قوی، بی رنگ است.

سود سوزآور از طریق الکترولیز کلرید سدیم (آب نمک) تولید می شود. معمولا سود سوز آور مایع  را به عنوان محلول 50٪ و 73% در آب تولید می کند.

این ماده از طریق فرآیند الکترولیز کلر-قلیایی و به همراه کلر تولید می شود. الکترولیز یک واکنش الکتروشیمیایی با استفاده از جریان مستقیم برای هدایت واکنش تجزیه محلول آبی است که در آن سدیم کلراید (که به آن آب نمک نیز گفته می شود) به هیدروکسید سدیم، کلر و گاز هیدروژن تبدیل می شود.

2NaCl + 2H2O _ Cl2 + H2 + 2NaOH

فناوری و طراحی سلول الکترولیتی بر خصوصیات محصول هیدروکسید سدیم تأثیر می گذارد. در یک سلول دیافراگم، یک دیافراگم نفوذپذیر جدایی بین طرف آند سلول محل تولید کلر را فراهم می کند و سمت کاتدی سلول که در آن هیدروکسید سدیم و هیدروژن تولید می شود. گرچه جریان در دیافراگم وجود دارد، دیافراگم کلر حاوی محلول آنولیت و هیدروکسید سدیم را جدا می کند و دیافراگم حاوی محلول کاتولیت، جلوگیری از اختلاط و واکنش اجزای محصول را انجام می دهد.

ترکیبات سدیم هیدروکسید

سدیم هیدروکسید حاصل از محلول سلول 10-12٪ است و حاوی کلرید سدیم یا نمک است که از طریق دیافراگم منتقل شده است. سپس این محلول در اثر تبخیر تا مقاومت نهایی محصول 50٪ سدیم هیدروکسید و حدود 2٪ کلرید سدیم  متمرکز می شود. سلول غشایی از نظر جدا شدن محلولهای اطراف هر الکترود با سلول دیافراگم متفاوت است و توسط یک غشا نیمه نفوذ پذیر که به طور انتخابی است فقط مهاجرت یون های سدیم از آند به محفظه کاتد را امکان پذیر می کند. سلولهای غشایی 32٪ هیدروکسید سدیم تولید می کنند. از آنجا که یون کلرید به طور کلی در محفظه آند سلول باقی می ماند ، محصول هیدروکسید سدیم حاصل کلرید، سدیم قابل توجه کمتری نسبت به محلول تولید شده در سلولهای دیافراگم داراست. هیدروکسید سدیم 32٪ تولید شده از سلول ها سپس از طریق تبخیر تا 50٪ متمرکز می شود.

سود سوزآور جامد در تصویر است.
سود سوزآور جامد

موارد استفاده سود سوز آور

سود سوز آور کاربردهای متنوعی دارد که اساساً بر اساس توانایی آن به عنوان یک قلیایی قوی برای واکنش با بسیاری از مواد است. این یک پایه قوی تر و واکنش دهنده سریعتر از سایر مواد قلیایی است. در آب بسیار پایدارتر است و می تواند به صورت مایع ذخیره و حمل شود. همچنین از محصولات جانبی نامطلوب مانند کربن، دی اکسید یا سایر کربناتهای نامحلول تشکیل نمی شود. بزرگترین کاربردهای سود سوز آور تولید کاغذ و کاغذ،تولید آلومینا، جوهر زدایی کاغذهای باطله ، تصفیه آب و شیمی عمومی است. سود سوز آور یک ماده اساسی در تولید طیف گسترده ای از مواد شیمیایی است. از آن به عنوان واسطه و واکنش دهنده در فرآیندهای تولید کننده حلال، پلاستیک، الیاف مصنوعی، سفید کننده، چسب، پوشش، علف کش، رنگ، جوهر و دارویی مانند آسپرین استفاده می شود. همچنین در صنایع صابون و شوینده ، نفت و گاز و منسوجات و همچنین برای خنثی سازی جریان زباله های اسیدی و شستشوی اجزای اسیدی از گازهای خارج شده استفاده می شود.

حمل و نقل و ذخیره سازی ایمن

همیشه اقدامات احتیاطی را انجام دهید تا آسیب احتمالی مردم، حیوانات و محیط زیست به حداقل برسد. هنگام ساختن محلول ها یا رقیق کننده ، سود سوز آور فقط باید در هنگام هم زدن به آرامی به سطح آب سرد اضافه شود. به آب گرم یا گرم اضافه نکنید زیرا می تواند یک فوران شدید یا یک واکنش انفجاری ایجاد کند. به آن آب اضافه نکنید. از تماس سود سوز آور با مواد آلی و اسیدهای غلیظ خودداری کنید زیرا ممکن است واکنش های شدیدی ایجاد کند.

علاوه بر واکنش شدید با بسیاری از مواد آلی و معدنی، سود سوز آور برای برخی از مواد بسیار خورنده است. این مواد شامل فلزات از جمله آلومینیوم، منیزیم، روی، قلع، کروم، برنج و برنزهای ساخته شده با روی یا قلع می شوند. از آنجا که فرآیند گالوانیزه از روی استفاده می کند، سود سوز آور مایع باعث خوردگی سطوح آهن گالوانیزه می شود. واکنشش ممکن است خطرناک باشد زیرا هیدروژن تولید می شود و خطر انفجار ایجاد می کند. سود سوزآور با انواع قندهای غذایی برای تولید گاز مونوکسیدکربن خطرناک نیز می تواند واکنش نشان دهد.

رقت محلول های سود سوزآور گرمای قابل توجهی تولید می کند و ممکن است باعث جوش، پاشش یا فوران شود.کارگران باید آموزش و تجربه مناسب در روش های رقیق سازی و احتیاط را داشته باشند. از آنجا که سود سوز آور به صورت گرم حمل می شود (محلول 50٪ در 100 ° -180 ° F و محلول 73٪ در 225 ° -255 ° F)، مشتریان پایین دست هنگام تخلیه و بسته بندی مجدد آن باید مراقب باشید. برای مطالعه بیشتر به مقاله سولفات آلومینیوم مراجعه کنید.

[faq title=”سوالات متداول سود سوزآور” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”سود سوز آور چیست؟” number=”1″]سود سوز آور یک ماده اساسی در بسیاری از کاربردهای صنعتی و تجاری است.  یک ماده قلیایی قوی، بی رنگ است[/faq_item][faq_item title=”چرا باید از تماس سود سوز آور با چشم جلوگیری کرد؟” number=”2″]

سود سوز آور اثر تجزیه ای روی پروتئین ها دارد که ممکن است به تدریج نفوذ کند.

[/faq_item][faq_item title=”بزرگترین کاربردهای سود سوز آور در صنعت چیست؟” number=”3″]بزرگترین کاربردهای سود سوزآور تولید کاغذ و کاغذ ،تولید آلومینا، جوهر زدایی کاغذهای باطله، تصفیه آب و شیمی عمومی است.[/faq_item][/faq]
Rate this post

۴ Comments

    • دارای کاربردهای بسیاری است که از کاربردهای سود کاستیک پرک می توان به موارد تصفیه آب، فرایند مواد غذایی، زدایش گاز از دودکش، معدنکاری، ساخت شیشه، فرآیند نساجی، ضدعفونی سبزیجات، احیاء لاستیک، حکاکی و فلزکاری، فرآیند آلومینیوم‌سازی، آماده‌سازی چسب، زدایش رنگ، به عنوان ماده ضدعفونی کننده اشاره کرد.

    • سلام ، الکترولیز آب نمک هست ؛ داخل اینترنت سرچ کنید ساخت سود سوزآور ، فیلم و عکس و توضیحش هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *