سدیم هیدروکسید پرک و سود سوزآور

سدیم هیدروکسید پرک و سود سوزآور

سدیم هیدروکسید چیست؟

سدیم هیدروکسید یک ترکیب معدنی با فرمول مولکولی NaOH می باشد. این ترکیب یک جامد یونی سفید رنگ است که از ترکیب کاتیون سدیم و آنیون هیدروکسید تشکیل شده است. کاربرد سدیم هیدروکسید پرک و محلول متنوع است و به دو صورت جامد یا پرک و محلول در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص و ویژگی های هیدروکسید سدیم

هیدروکسید سدیم پرک یم جامد سفید رنگ بوده که به شکل گلوله ای، پرک و محلول با اشباع 50 درصد وجود دارد. دقت داشته باشید که این ماده به شدت سمی است و باید از آن در یک ظرف دربسته نگهداری کنید.

ترکیب هیدروکسید سدیم در آب، اتانول و متانول به خوبی حل می شود. بیشترین حلالیت این ماده در هیدروکسید پتاسیم است. سود سوزآور در حلال های محلول در چربی یا ناقطبی حل نمی شود. هیدروکسید سدیم متداول ترین باز در آزمایشگاه های شیمیایی است؛ که به آن آنالیز معدنی کیفی نیز گفته می شود.

خرید هیدروکسید سدیم
هیدروکسید سدیم

این ماده در مجاورت با رطوبت می تواند بافت حیوانی و گیاهی و حتی فلزات را بخورد. به همین خاطر دقت داشته باشید، این ماده با دستتان تماس نداشته باشد. سدیم هیدروکسید یک ترکیب گرماده است و در محلول آب، الکل و گلیسرول از خود گرما آزاد می کند.

کاربردهای سود پرک در صنعت

عمدتا از سدیم هیدروکسید پرک به عنوان چربی گیری و خنثی سازی و تنظیم پی اچ استفاده می شود. از این ماده در صنایع زیر استفاده می شود.

  1. صنایع فلزی
  2. تولید پنبه و ابریشم
  3. تصفیه آب و فاضلاب
  4. صنعت نساجی و چرم
  5.  صنعت سرامیک سازی
  6.  صنعت داروسازی و الکل
  7.  صنایع کنسرو سازی و مواد غذایی
  8.  تولید های لوازم آرایشی و بهداشتی
کاربرد هیدروکسید سدیم چیست؟
هیدروکسید سدیم در صنعت چرم

کاربرد سدیم هیدروکسید پرک و محلول در صنایع

کاربرد سدیم هیدروکسید پرک بسیار گسترده است. در این بخش به برخی از مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد.

کاربرد های عمومی

سدیم هیدروکسید جزو قوی ترین باز ها به شمار می رود. که در بسیاری از صنایع به عنوان یک محلول آبی مورد استفاده قرار می گیرد. از طرفی دیگر از این ماده برای خنثی سازی مواد اسیدی نیز استفاده می شود.

استفاده در آنالیزهای شیمیایی

معمولا در آزمایشگاه ها با تجزیه محلول سدیم هیدروکسید، غلظت اسید ها را با تیتراسیون اندازه می گیرند. سیدم هیدروکسید یک استاندارد اولیه به شمار نمی رود. به همین خاطر باید محلول ها با تیتراسیون در برابر استانداری چون KHP استانداردسازی شوند. دقت داشته باشید که بورت ها باید بلافاصله پس از مصرف شسته شوند تا از یخ زدگی این شیشه ها جلوگیری شود.

حکاکی و تراش دادن فلز آلومینیوم

NaOH یک باز قوی است که میتواند به آلومینیوم حمله کند. از این ماده برای تراشیدن سطح و تبدیل سطوح صیقلی به ساتن استفاده می شود. البته لازم به ذکر است که بدون تحریک بیشتر مانند آنودایز و آنودایز سطح، در حالت عادی در شرایط شدید موجب خوردگی فلز شود.

صنعت صابون سازی

از پرکاربرد ترین کاربرد های سدیم هیدروکسید پرک در صنایع، صابون سازی است. سنتی ترین فرآیندی است که در آن از هیدروکسید سدیم استفاده می شود. این فرآیند برای اولین بار در قرن هفتم توسط عرب ها انجام شد و بعد از آن سایر کشورها نیز از این فرآیند استفاده کرده اند.

کاربرد سدیم هیدروکسید در صنعت
سدیم هیدروکسید در صنعت صابون سازی

صنایع غذایی و آماده سازی غذا

در صنایع غذایی نیز از سدیم هیدروکسید پرک یا محلول به منظور شستشو و لایه برداری از میوه ها و سبزیجات، فرآوری شکلات، تولید رنگ کارامل، فرآوری نوشابه و… استفاده می شود. از طرفی دیگر از این ماده به عنوان چاشنی زیتون نیز استفاده می شود.

مغز ذرت هایی که خشک شده در اثر خیسانده شدن در محلول سدیم هیدروکسید مجدد بازسازی می شوند. در این مرحله ابعاد ذرت با اندازه قابل توجهی بزرگ شده و در نمک و روغن داغ به شکل ذرت تازه پردازش می شود. از این ماده برای ژله کردن سفیده تخم مرغ، ضخیم کردن بستنی و… استفاده می شود.

مصارف خانگی سود سوزآور

از سدیم هیدروکسید پرک و محلول آن برای مصارف خانگی نیز استفاده می شود. این ماده به از بین بردن چربی داخل سینک ظرفشویی، بازکردن فاضلاب های صنعتی کمک می کند. کمی سود را با آب گرم حل می کنید و آن را درون چاه میریزید.

برای چربی گیری کف پارکینگ، سالن های تعمیرات خودرو، آشپزخانه و رستوران ها می توان از این ماده استفاده کرد. ابتدا سود پرک را با آب ترکیب کرده و آن را کف زمین می کشید، در آخر به کمک واترجت آبکشی می کنیم.

روش های تولید سود پرک

سود هیدروکسید سدیم پرک به دو روش مختلف تولید می شود. بیشترین مقدار سدیم هیدروکسید تولیدی از الکترولیز محلول کلرید سدیم در یک ظرف الکترولیتی به دست می آید. در این فرآید از پیل جیوه به عنوان کاتد و ملغمه سدیم با آب ترکیب می شود.

 تولید سود پرک
روش های تولید سود پرک

پیل دیافراگم، الکترولیت از آند به کاتد حرکت می کند و فرآورده ها کاتد و اندی را از هم جدا می کند. در این فرآیند افزون بر سود پرک، گاز کلر گاز هیدروژن نیز تولید می شود. روش دوم فرایند سودا-آهک است. که در این فرآیند هیدروکسید کلسیم در واکنش با کربنات سدیم، سدیم هیدروکسید پرک تولید می کند.

خرید سدیم هیدروکسید پرک

شما میتوانید سدیم هیدروکسید پرک و محلول را با بهترین کیفیت و با بهترین قیمت ها از فروشگاه اینترنتی پگاه محیط آرین خریداری کنید. این ترکیب بسیار سمی و به همین خاطر لازم است؛ تا با یک بسته بندی درست به دست مشتری برسد. این ماده در یک کیسه دوجداره پلی اتیلن و پروپیلن ریخته و مجددا بسته بندی می شود. بر حسب درخواست متری این ماده می توان به صورت پالت بندی و شیرینگ نیز تحویل داده شود.

سخن پایانی

سدیم هیدروکسید پرک یکی از ترکیب معدنی پرکاربرد در صنایعی مانند چرم، مواد شوینده و… است. شما می توانید سود پرک 98 درصد را از سایت پگاه محیط آرین با بهترین قیمت خریداری کرده و آن را در سریعترین زمان ممکن تحویل بگیرید.

سوالات متداول درباره محلول سدیم هیدروکسید

1سدیم هیدروکسید چه خطرات و عوارضی را برای بدن دارد؟
این ماده بسیار سمی است و اگر به چشم وارد شود، موجب کوری می شود. استنشاق بو آن نیز باعث آسیب ریه می شود. و تماس آن با پوست، پوست را می خورد.
2چرا باید از سدیم هیدروکسید پرک در یک محفظه محکم نگهداری کرد؟
چون سدیم هیدروکسید بسیار سمی است و در اثر تماس با پوست موجب خوردگی آن می شود. از طرفی دیگر این ماده به سرعت با کربن دی اکسید موجود در هوا به سرعت واکنش داده و آن را جذب می کند.
3چه نکات ایمنی را باید در استفاده از سدیم هیدروکسید رعایت کنیم؟
دستکش های لاتکس و یا نیتریل بپوشید.لباسی بپوشید که تمام سطح بدن شما را بپوشاند. اگر با محلول با چشم یا پوست شما تماس پیدا کرد، سریعا به پزشک مراجعه کنید.
Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *