روش تهیه نمک خوراکی از آب دریا

روش تهیه نمک خوراکی از آب دریا

نمک خوراکی از مواد معدنی سدیم و کلر تشکیل شده است. نمک یکی از مواردی است که نمی توان بدون آن غذا درست کرد البته از طرفی زیاده روی در آن نیز باعث بروز مشکلات قلبی و … نیز می شود. دریاها منبع غنی از نمک خوراکی هستند که تولید کنندگان از دریا نمک خوراکی را تولید و در خدمت مردم قرار می دهند. اما اینکه تهیه نمک خوراکی از آب دریا به چه شکل است موضوعی است که ما در این مقاله به آن می پردازیم.

نمک خوراکی چیست؟

 

 

سدیم و کلر دو ماده اصلی تشکیل دهنده نمک خوراکی است. یک ماده مغذی و در عین حال استفاده بیش از حد از آن نیز بسیار مضر خواهد بود. به همین دلیل پزشکان توصیه می کنند مصرف نمک را در رژیم غذایی محدود کنید زیرا سدیم بیش از حد موجب کم آبی بدن و بیماری قلبی می شود. فشار خون بالا یک نگرانی قابل توجه است که باید برای بروز از چنین بیماری، مصرف نمک را کاهش دهید. روش تهیه نمک خوراکی از آب دریا به وسیله دستگاه های مخصوصی انجام می شود که در نهایت نمک تصفیه شده ای تولید می شود که به مصرف خوراکی می رسد.

 

 

روش تهیه نمک خوراکی از آب دریا به شکل است؟

 

 

شاید با این سوال مواجه شده باشید که چگونه می توان از آب دریا نمک خوراکی تهیه کرد. دریا مملو از نمک هایی است که می توان با بکاربردن روش های مختلف نمک خوراکی را از آن استخراج کرد. استخراج نمک خوراکی از آب دریا کار سخت و پیچیده ای نیست بلکه می توان به روش تبخیر و تقطیر از آب دریا نمک خوراکی استخراج کرد. با روش تبخیر می توان نمک خوراکی را از آب دریا استخراج کرد. در روش تهیه نمک خوراکی از آب دریا به کمک روش تبخیر می توان آب دریا را جوشاند تا آب تبخیر شود و نمک به صورت جامد باقی بماند.

در روش تبخیر آب دریا در استخرهای بزرگ و کم عمق ذخیره می شود و اجازه ایستادن در آنجا به آن داده می شود. آبی که در استخرها ذخیره شده است تحت تاثیر گرمای خورشید قرار می گیرد و آب آن به آرامی تبخیر می شود. در این حالت این نمک باقی مانده از آب ناخالص است که برای خالص سازی آن از تبلور مجدد استفاده می شود که بعد از این روش نمک تصفیه و آماده مصرف می شود.
البته اگر می خواهید که آب دریا تبخیر نشود و قصد جمع آوری آب دریا را دارید می توانید از روش تقطیر استفاده کنید. با توجه به اینکه نمک نسبت به آب نقطه جوش بالاتری دارد روش تقطیر نیز خوب جواب می دهد.
تبخیر آب نمک با حرارت بخار در اپراتورهای بزرگ تجاری یا تابه های خلا نیز انجام می شود. در این روش نمک با درصد خلوص بالا به دست می آید. در این روش ابتدا استخراج نمک انجام می شود. در این روش چاه هایی در ذخایر نمک حفر شده اند که جالب است بدانید این چاه ها طوری حفاری شده اند که به یکدیگر نیز متصل هستند، استخراج نمک ها در این چاه ها انجام می شود.
البته در روش کارخانه ای بعد از اینکه آب دریا در چاه ها محبوس شد، آب آن تبخیر می شود. طی فرآیند تبخیر نمک باقی می ماند که نمک باقی مانده برای تصفیه به کارخانه برده می شود. بعد از اینکه نمک وارد دستگاه های تصفیه شد خالص سازی می شود و برای مصرف خوراکی آماده و به بازار عرضه می شود.

سخن پایانی
طبق تحقیقات انجام گرفته حدود 19 میلیون کیلومتر مکعب نمک در دل دریاها نهفته است. در اثر باران و برف های آب شده بر روی کوه ها، مواد معدنی در دل سنگ ها شسته می شود و همراه با خود به سمت رودخانه جریان پیدا می کند.
رودخانه ها نیز در نهایت به دریاها و اقیانوس ها وارد می شوند و می توان بیان کرد که اقیانوس ها و دریاها منبع عظیمی از نمک خوراکی هستند. از طرفی تهیه نمک خوراکی از آب دریا نیز با کمک روش های متنوع انجام می شود که در این مقاله آن را بیان کردیم. هر کدام از روش های تهیه نمک خوراکی از آب دریا بسیار مفید خواهد بود.

سوالات متداول
1-در استفاده از نمک خوراکی باید به چه نکاتی توجه داشت؟
در استفاده از نمک خوراکی اولین نکته این است که در مصرف آن زیاده روی نکنید. نمک خوراکی باید مهر و موم شده و استاندارد لازم را داشته باشد و در زمان نگهداری از آن نیز باید در ظرف سر بسته آن را نگهداری کرد. اگر شما و دیگران به بیماری فشار خون مبتلا هستید بهتر است مصرف نمک را کاهش دهید.
2- دلیل اضافه کردن ید به نمک خوراکی چیست؟
به نمک خوراکی ید اضافه می شود تا در بدن کمبود ید به وجود نیاید و البته از بروز بیماری گواتر در بدن نیز جلوگیری می کند.
3-چرا بدن ما به نمک خوراکی نیاز دارد؟
نمک خوراکی یکی از موارد اصلی و مهم در سوخت و ساز بدن است. در واقع بدن ما برای انجام درست ماهیچه ها و جابه جا کردن پیام های عصبی به نمک نیاز دارد.
مقدار نمکی که به طور روزانه بهتر است وارد بدن هر فردی شود تقریبا معادل 3/5 گرم یا برابر با 3500 میلی گرم است.
4- کدام نوع از نمک سالم ترین نمک خوراکی نامگذاری شده است؟
طبق تحقیقاتی که در رابطه با نمک شده است دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که نمک هیمالیا سالم ترین نمک خوراکی است. این نمک بدلیل سالم بودن طرفداران زیادی را به سمت خود جذب کرده است.

5-چرا میل به خوردن غذاها و تنقلات شور را داریم؟
شاید برایتان پیش آمده است که دوست دارید تنقلات و غذاهای شور میل کنید اما علت این میل به خوردن نمک را می توانید در خودتان جستجو کنید.
استرس، خستگی، کم آبی بدن، بیماری آدیسون، سندرم بارتر، بیماری فیبروز کیستیک و سندروم پیش از قاعدگی در بدن از جمله دلایلی هستند که موجب می شود که شما به سمت غذاهای شور و پرضرر جذب شوید.

1/5 - (1 امتیاز)

۱ Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *