حلال شیمیایی چیست؟

حلال شیمیایی چیست؟ چه کاربردی دارد؟ پاسخ در سایت پگاه محیط

حلال های شیمیایی

حلال شیمیایی به دو دسته آلی و شیمیایی تقسیم بندی می شود. هر کدام از حلال ها خاصیت خود را دارند و برای کار خاصی استفاده می شوند. اما حلال شیمیایی چیست؟ حلال ماده ای است که از آن برای رقیق سازی مواد جامد و یا حل نمودن آنها استفاده می شود. با توجه به ماده جامد و یا همان حل شونده نوع حلال مشخص می شود. پس لازم است تا قبل از محلول سازی بطور کامل با ویژگی های حلال و حل شونده آَشنایی داشته باشیم.

تقسیم بندی حلال ها چگونه است؟

متوجه شدید که حلال شیمیایی چیست؟ اما آیا می دانید دسته بندی حلال ها چگونه است؟ بطور کلی حلال ها به سه دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • حلال های اکسیژنه

    در ساختار این حلال ها اکسیژن وجود دارد. این حلال ها عموما از فرآورده های نفتی حاصل می شوند. این حلال ها قدرت حل شوندگی بالایی دارند.

  • حلال های هیدروکربن

    پایه این حلال ها مواد نفتی است و در ساختار این حلال ها اتم هیدروژن و کربن عناصر اصلی هستند.

  • حلال های هالوژنه

    عناصر اصلی در ساختار این حلال ها اتم هیدروژن است. سرعت تبخیر این حلال ها بالا است و پایدار هستند. این نوع از حلال ها غیر قابل اشتعال می باشند.

    حلال ها به چند دسته تقسیم بندی می شوند؟ پاسخ در سایت پگاه محیط
    انواع حلال ها

با تقسیم بندی حلال ها آشنا شدید و با ویژگی های هر نوع از حلال ها هم به خوبی آشنا شدید. آیا می دانید حلال های شیمیایی چه کاربردهایی دارند؟ چه صنایعی از حلال های شیمیایی استفاده می کنند؟

دسته بندی حلال های شیمیایی

لازم است برای اینکه به خوبی متوجه شوید حلال شیمیایی چیست؟ با دسته بندی این حلال ها آشنا شوید. حلال های شیمیایی به دو دسته قطبی و غیر قطبی دسته بندی می شوند. تعین کننده این دسته بندی مقدار دی الکتریک است.

حلال های شیمیایی به چند دسته تقسیم می شوند؟ پاسخ در سایت پگاه محیط
حلال های شیمیایی

حلال هایی که دی الکتریک آنها کمتر از 15 باشد در دسته حلال های شیمیایی غیرقطبی قرار می گیرند. دی الکتریک به توانایی که حلال در کاهش بار داخلی مواد حل شونده دارد گفته می شود. دی الکتریک را معیاری قرار می دهند تا بوسیله آن پیش بینی کنند که حلال چه توانایی در حل املاح یونی دارد.

باید توجه داشت که حلال های قطبی برای مواد قطبی و حلال های غیر قطبی برای مواد غیر قطبی استفاده می شوند.

کاربرد حلال شیمیایی چیست؟

به باتوجه به ویژگی های حلال های شیمیایی متوجه خواهید شد که کاربرد این حلال ها بسیار زیاد است. از حلال های شیمیایی در ساخت مواد زیادی کاربرد دارند. مهم ترین کاربرد حلال های شیمیایی عبارت است از:

  • ساخت و ساز
  • ساخت مواد آرایشی و بهداشتی
  • تولید مواد شوینده
  • تولید انواع عطرها و ادکلن ها
  • محلولهایی که خاصیت پاک کنندگی دارند.
  • استفاده به عنوان رقیق کننده برای انواع رنگ ها
از حلال های شیمیایی در چه مواردی استفاده می شود؟ پاسخ در سایت پگاه محیط
رقیق سازی به کمک حلال های شیمیایی

در ساخت انواع موادی که از آنها استفاده می شود حلال های صنعتی دخیل هستند و می توان گفت حلال های شیمیایی در ساخت همه ی مواد دخالت دارند.

حلال پروتیک و حلال آپروتیک

در تعریف حلال شیمیایی چیست؟ برای شما بیان کردیم که حلال های شیمیایی به دو دسته قطبی و غیرقطبی تقسیم می شوند. اما حلال شیمیایی قطبی حلال هایی هستند که دی الکتریک آنها بالای 15 باشد. حلال های قطبی خود به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

  • پروتیک

    این حلال شیمیایی می تواند تشکیل پیوند هیدروژنی دهد.

  • آپروتیک

    به حلال های شیمیایی که نمی توانند پیوند هیدروژنی تشکیل دهند حلال آپروتیک گفته می شود.

حلال های شیمیایی هیدروکربن

حلال های هیدروکربن یک دسته مهم از حلال های شیمیایی را تشکیل می دهند. این حلال های دارای دو نوع مهم هستند که عبارتند از:

  1. آلیفاتیک

    این نوع از حلال های هیدروکربن در ساختار خود دارای زنجیره ای مستقیم از هیدروکربن ها هستند. از این نوع از حلال های شیمیایی بیشتر به عنوان تمیز کننده مخصوصا برای فلزات استفاده می شود. بنزین و هگزان در این دسته قرار می گیرند.

  2. آروماتیک

    از این نوع از حلال ها به عنوان عمل چربی زدا در ساخت مواد شیمیایی کشاورزی و … استفاده می شود. تولوئن در این دسته قرار می گیرد.

خرید حلال های شیمیایی

الان که به خوبی متوجه شدید حلال شیمیایی چیست؟ و با دسته بندی های آن آشنا شدید می توانید نسب به خرید این حلال ها اقدام کنید. برای خرید انواع حلال های شیمیایی به سایت پگاه محیط مراجعه کنید.

همچنین شما در این سایت می توانید انواع مواد شیمیایی مهم مانند سولفات آلومینیم را با بهترین قیمت خریداری کنید.

سخن پایانی

حلال بطور کلی به ماده ای گفته می شود که ماده ای را در خود حل می کند. حلال ها مواد را در خود حل می کنند اما ماده ای جدید تولید نمی کنند. حلال های شیمیایی در صنایع زیادی کاربرد دارند و از آنها برای تولید بیشتر مواد استفاده می شود.

سوالات متداول

1چه صنایعی از حلال های شیمیایی استفاده می کنند؟
برای ساخت انواع مواد از این حلال ها استفاده می شود. از صنایعی که از حلال های شیمیایی استفاده می کنند می توان به صنایع مهندسی، پلاستیک، مواد شیمیایی، مواد غذایی، شوینده ها و … اشاره داشت.
2از چه حلال های شیمیایی در ساخت و ساز استفاده می شود؟
از حلال های شیمیایی مانند وایت اسپریت ها، زایلن و بوتانول استفاده می شود.
3حلال های معدنی چه حلال هایی هستند؟
به حلال های شیمیایی که در ساختار خود کربن ندارد حلال معدنی می گویند.
Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *