تیوسولفات سدیم صنعتی

تیوسولفات سدیم صنعتی

تیوسولفات سدیم چیست؟

در واقع تیوسولفات سدیم یک ترکیب معدنی بلوری بی رنگ است که بیشتر از مواد زائد مایع سولفید سدیم و از تولید رنگ گوگرد تولید می شود. این ماده کاربرهای صنعتی زیادی از جمله 1-یدومتری، -2 پردازش عکس، کاربرد های پزشکی و استخراج طلا کاربرد دارد. این تیوسولفات سدیم که برخی  از مردم به آن نمک معدنی نیز می گویند استفاده های پزشکی زیادی نیز دارند. به طور مثال از تیوسولفات سدیم برای کاهش برخی از عوارض های داروی سرطان استفاده می شود. اصلی ترین و مهم ترین کاربردی که این نوع ترکیب معدنی دارد این می باشد که اگر فردی خود را مسموم و یا حتی با سیانور خود کشی کرده است می توان با این ماده سریعا با این ماده فرد بیمار را درمان کرد.

برخی از نام های تیوسولفات سدیم هیدریل،سدیم اکسید سولفید، دی سدیم می باشد، اما اصلی ترین و بیشترین اسمی که افراد آن هارا می شناسند همان تیوسولفات سدیم می باشد.

کاربرد تیوسولفات سدیم
تیوسولفات سدیم

 

کاربرد تیوسولفات

امروزه تیوسولفات سدیم کاربرد های زیادی دارد که در ادامه خواهیم گفت.

1-اصلی ترین و مهم ترین کاربردی که دارد در صنعت پزشکی می باشد که همان گونه که در بالا گفته شد به عنوان پاد زهر، درمان عفونت قارچی پسریازیست و رسیکالر مورد استفاده قرار می گرد.

2-در بخشی دیگر از کاربرد ماده تیوسولفات سدیم صنعتی در صنعت عکاسی می باشد که به عنوان داروی ثبوت استفاده می شود.

3- استفاده از تیوسولفات سدیم در صنعت رنگرزی، تولید پارچه، چرم سازی، تولید افت کش و داروسازی به کار می رود.

نحوه تولید تیوسولفات سدیم

اگر شما آن دسته از افراد هستید که به دنبال تولید تیوسولفات سدیم می باشید باید بگویم که تیوسولفات سدیم از حرارت دادن محلول سدیم سولفیت و سولفور به دست می آید. اما راه تولید دیگری نیز وجود دارد که بیشتر در صنعت این روش تولید به کار می رود و به این صورت می باشد که تیوسولفیت سدیم در صنعت به این صورت می باشد که سدیم تیوسولفات را از سدیم سولفید یا همان رنگ گوگرد تولید می کنند.

مضرات تیوسولفات سدیم

تیوسولفات سدیم به دلیل اینکه دارای یون سدیم می باشد باعث می شود برای برخی از افراد دارای عوارضی باشد که توصیه می شود تا حد امکان از این ماده استفاده نکنید. نارسایی های کلیوی، فشار خون، توکسمی ناشی از حاملگی می باشد. توصیه می شود که اگر از این نوع دارو استفاده می کنید اگر برای شما هر نوع حساسیت یا تحریکی را به وجود می آورد توصیه می شود که مصرف این نوع دارو را قطع کنید و دیگر از این نوع دارو استفاده نکنید.

1-پوست : این ترکیب گاهی اوقات ممکن است که باعث تحریک خفیف پوست بشود.

2- چشم: باعث تحریک مکانیکی چشم می شود.

3-استنشاق: اگر شما تیوسولفات سدیم را بو کنید باعث تحریک دستگاه تنفسی بدن و غشای مخاصی بدن نیز می شود.

این مواردی که در پایین ذکر می شود  عواملی می باشد که در صورت استفاده بیش از حد از این نوع ماده دارویی باعث می شود یکی از دلایل بالا در شما رخ دهد. پس توصیه می شود که بی دلیل و بیش از حد از این نوع دارو استفاده نکنید، توصیه می شود که مقدار مصرف برای شما طبق دستور پزشک صورت بگیرد.

  1. تحریک
  2. تاری دید
  3. توهم : مانند دیدن یا شنیدن چیز هایی که واقعا وجود ندارد.
  4. تغیرات ذهنی
  5. درد در مفصال
  6. تهوع و استفراغ

 

مضرات تیوسولفات برای انسان
مضرات تیوسولفات سدیم
حلالیت تیوسولفات سدیم

همان جور که گفته شد تیوسولفات سدیم یک بلو منوکلینیکی بی رنگ می باشد که بوی خاصی ندارد. چگالی نسبی این نوع ماده 1.667 می باشد، این نوع محلول در آب در دمای 100 درجه 231 گرم شده و در 100 میلی لیتر بخار می باشد.

خصوصیات شیمیایی تیوسولفات

خصوصیات تیوسولفات شیمیایی به این گونه می باشد که دارای بار خنثی می باشد. نمک تیوسولفات سدیم با این خاطر که حتی در شرایط استاندارد نیز پایدار است، اما در دمای بالا تجزیه می شود و همراه با پلی سولفید سدیم سولفات سدیم نیز تولید می کند.

استخراج طلا

همون گونه که گفته شد تیوسولفات سدیم در صنعت کاربرد های زیادی دارد که یکی از کاربرد های آن همین استخراج طلا می باشد. تیوسولفات سدیم و تیوسولفات آمونیوم یکی از ترکیبات مسکن های جایگزین سیانید برای استخراج طلا می باشد. گاهی اوقات می باشد تیوسولفات با یونهای طلا یک سری محلول های قوی می سازد. تیوسولفات سدیم اساس غیر سمی می باشد و با انواع سنگ معدن مقاوم در برابر سیانید شدن طلا می توان توسط تیوسولفات شسته بشوند.

تصویری از کاربرد تیوسولفات سدیم در استخراج طلا
تیوسولفات در استخراج طلا

صنعت عکس پردازی

از تیوسولفات در صنعت عکس پردازی نیز استفاده می شود، به این صورت که نرم افزار به عنوان یک ثابت کننده عکاسی که اولین بار توسط جان هرشل کشف شد. از تیوسولفات هم برای عکس و هم برای کاغذ عکاسی استفاده می شود، تیوسولفات سدیم به عنوان یک ثابت کننده عکاسی نیز شناخته می شود و از آن به عنوان هیپو یاد می شود. اما سوالی که پیش می آید این است که آیا هیپو نام کامل است؟ خیر هیپو بخش اول اسم هیپوسولفات سودا می باشد.

صنعت آب و کلر آب

این تیوسولفات سدیم نیز در آب نیز دستی دارد، به این صورت که از این ماده برای کاهش سطح کلر آب آکواریوم ها، استخراها و آبگرم و در تصفیه های آب خانه نیز استفاده می شود. در آزمایش ph نیز این تیوسولفات نقشی دارد و نقشش آن است که برای از بین بردن رنگ سفید و خنثی کننده می باشد.

نتیجه گیری

در آخر به این جمع بندی می رسیم که تیوسولفات سدیم صنعتی نقش بسازیی دارد مخصوصا در صنعت پزشکی به این صورت می باشد که نقش مهمی در نجات کسی که خود را با سیانور مسموم کرده است، از آن جا که تیوسولفات سدیم یک ماده خطرناک نمی باشد زیاد به بدن انسان ضرر نمی زند مگر این که بی دلیل از آن استفاده زیاد بکند و بدون اینکه تحت نظر پزشک باشد. همانطور که گفته شد تیوسولفات سدیم در صنعت اب، عکس برداری، استخراج طلا و اصلی ترین کاربرد آن در پزشکی می باشد به این صورت که هر کدام برای کار خاصی می باشد. نهوه تولید تیوسولفات سدیم کار سختی می باشد و هر انسانی نمی تواند به تنهایی آن را تولید کرد و از آن استفاده کرد.

برای مطالعه بیشتر در زمینه مواد شیمیایی به مقاله آمونیوم پرسولفات می توانید مراجعه فرمایید.

[faq title=”سوالات متداول تیوسولفات سدیم صنعتی” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”از کجا تیوسولفات سدیم خریداری کنیم؟” number=”1″]برخی از داروخانه ها نیز می باشد که این نوع دارو را طبق تجویز پزشک ارائه دهند اما گاهی اوقات می باشد که برای کار دیگری غیر پزشکی نیز استفاده می شود و شما می توانید از فروشگاه هایی که مواد رنگ و شیمیایی می فروشند خریداری کنید.[/faq_item][faq_item title=”آیا می توان به تنهایی تیوسولفات سدیم را تولید کرد؟” number=”2″]همان گونه که در بالا گفته شد تولید این نوع ماده به صورت تنهایی امکان پذیر نمی باشد هر چقدر که شما علم تولید را داشته باشید ولی اگر لوازم لازم را برای تولید نداشته باشید نمی توانید تهیه کنید، توصیه می شود که اگر به دنبال تهیه این ماده شیمیایی هستید بهتر است که از مکان مناسب آن را خریداری کنید.[/faq_item][faq_item title=”قیمت تیوسولفات سدیم چقدر می باشد؟” number=”3″]خرید این نوع ماده بسته به شما دارد که چند گرم از آن را می خواهید اما به صورت استاندارد قیمت 250 گرم 180 هزار تومان- 500 گرم 350 هزار تومان- 1 کیلوگرم آن 650 هزار تومان و 2 کیلو گرم آن 1250 میلیون تومان می باشد باز بستگی به مقدار مورد نظر و نیاز شما دارد.[/faq_item][faq_item title=”آیا استفاده بی جا و زیاد از این نوع ماده به بدن انسان آسیب می زند؟” number=”4″]بله همان گونه که گفته شد استفاده بی دلیل و زیاد این ماده باعث می شود به بدن انسان آسیب وارد کند مگر اینکه دکتر طبق یک سری برسی و تحقیقات به فرد دستور زیاد مصرف کردن را بدهد ولی به طور استاندارد از این ماده زیاد استفاده نمیشود که باعث نشود به بدن انسان آسیب وارد کند.[/faq_item][/faq]
Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *