تگزاپون چییست و چه کاربردی دارد؟

تگزاپون چییست و چه کاربردی دارد؟

تگزاپون

یکی از پرکاربرد ترین ماده های شیمیایی تگزاپون است. این ماده به چندین اسم معروف می باشد. تگزاپون یک مایع شفاف و غلیظ است و از آنجایی که تگزاپون دارای خاصیت کف کنندگی بالایی دارد بیشتر در مواد شوینده مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا تگزاپون از ترکیب سولفات سدیم به دست می آید و سبب می شود کشش سطحی آب در محلول های آبی کاهش یابد. در ادامه تگزاپون چییست و چه کاربردی دارد؟ به طور کامل توضیح داده شده است.

انواع تگزاپون

تگزاپون چییست و چه کاربردی دارد؟ به علت وجود چربی در تگزاپون برای موارد آرایشی و شوینده مورد استفاده قرار می گیرند. هم چنین به علت قدرت بالا در کف زیاد در کارواش های ماشین بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. هم چنین دو نوع تگزاپون وجود دارد. که شامل موارد زیر می باشد.

انواع تگزاپون
تگزاپون N70 صدفی

تگزاپون صدفی

در تگزاپون صدفی مواد در سطح آنیونی فعال هستند و تگزاپون باعث کاهش کشش سطحی آب می شود. ذرات صدفی به خوبی پخش می شوند. هم چنین تگزاپون دارای مقدار کمی نمک می باشد و در زمان رقیق شدن با آن در غلظت های معمولی پایینی از خود نشان می دهد

تگزاپون N70 یا خمیری

نام دیگر آن سدیم لوریل اتر سولفات بسیار غلیظ است که از الکل های چرب طبیعی گرفته شده اند. لازم است بدانید تگزاپون به دلیل محتوای بالای شستشوی ماده فعال،مخصوصا برای محصولات نهایی بسیار مورد نیاز است.

کاربرد تگزاپون

تگزاپون چییست و چه کاربردی دارد؟ بخش عمده ای از تگزاپون در تولید مواد شوینده به کار گرفته می شود هم چنین با خاصیتی که در تگزاپون وجود دارد، سطح را به خوبی پاک و شفاف می کند. امروزه همه ما به طور روزه با این ماده شیمیایی سروکار داریم. یکی از مهم ترین کاربرد های تگزاپون در مواد بهداشتی  می باشد به عنوان مثال در شامپوی سر و بدن، خمیر دندان و انواع لوسیون ها و کرم ها استفاده می شود.

کاربرد تگزاپون در کشاورزی

نام دیگر این ماده که به اسید فسفریک معروف می باشد. بیشترین استفاده آن در صنعت کشاورزی می باشد. از این ماده برای تولید دارو، کودهای شیمیایی و سموم پاک کننده های فرآورده های غذایی و مکمل غذای دام ها استفاده می شود.

کاربرد تگزاپون در صنعت کشاورزی
استفاده از تگزاپون در کشاورزی

ویژگی های تگزاپون

تگزاپون چییست و چه کاربردی دارد؟ این ماده بسیار پرکاربرد می باشد از ویژگی های این ماده می توان به موارد زیر اشاره داشت که عبارتند از:

  • پف دهندگی
  • سرعت بالا در انحلال آب
  • تولید کننده کف
  • امولسیون کننده

خطرات تگزاپون برای انسان

حتما باید توجه داشته باشید به علت شیمیایی بودن این ماده برای انسان مضر می باشد و در زیر به آنها اشاره شده است.

عوارض جانبی تگزاپون
عوارض تگزاپون برای پوست انسان
  • اثرات تگزاپون بر چشم

    به علت وجود خاصیت پاک کنندگی بر روی چشم اثر مخربی می گذارد که ممکن است بر روی بافت قرنیه اثر بگذارد هم چنین مدت زیادی طول می کشد تا بافت قرنیه چشم بهبود یابد.

  • اثرات تگزاپون بر پوست

    حتما میدانید به طور کلی هر موادی که برای مواد شوینده استفاده میشود برای پوست مضر می باشد با توجه به تحقیقات انجام شده پی برده اند که سدیم لوریل سولفات یا همان تگزاپون بر روی پوست انسان واکنش های آلرژیکی اتفاق  می افتد. بهتر است برای انجام کار با این ماده از دستکش استفاده کنیم.

  • اثر تگزاپون بر روی دهان

    یکی از مهم ترین عوارض تگزاپون بر روی دهان است و معمولا از تگزاپون در بیشتر خمیر دندان ها استفاده می شود بهتر است افرادی که دارای بیماری مخاط دهان هستند از خمیر دندان های داری تگزاپون استفاده نکنند.

نحوه نگهداری از تگزاپون

برای نگهداری از این ماده باید آن را در بسته بندی های پلاستیکی یا آهنی ضد زنگ قرار دهیم. باید بین دمای 5 تا 40 درجه سانتی گراد نگهداری شود. به علت واکنش سریع این ماده با اکسید ها می تواند منجر به آتش سوزی شود. یکی از نکاتی که قابل توجه می باشد عمر مفید تگزاپون یک سال می باشد. به شما توصیه می کنیم تگزاپون را به دور از محیط رطوبتی نگهداری کنید زیرا ممکن است کیفیت محصول از بین برود.

بسته بندی تگزاپون

برای بسته بندی تگزاپون آن را در بشکه های 170، 200 یا 220 کیلوگرمی قرار می دهند. معمولا برای حمل و نقل آنها به صورت فله ای است. باید جنس این بشکه ها از پلاستیک باشد تا بتواند از ترکیب مایع درون آن که ریخته شده است به خوبی نگهداری شود.

روش تولید تگزاپون

این ماده با واکنش دادن اتوکسیلاسیون دودسیل تولید می شود و به طور کلی در صنعت  از روغن هسته خرما یا روغن نارگیل به دست می آید.

نتیجه گیری

با توجه به تگزاپون چییست و چه کاربردی دارد؟ می توان گفت این ماده به علت خاصیت بالا در برابر کف کنندگی برای مواد شوینده و در صابون، شامپوها مورد استفاده قرار میگیرد هم چنین لازم است بدانید دو نوع تگزاپون وجود دارد، که شامل تگزاپون صدفی و تگزاپون خمیری است.

سوالات متداول

1تگزاپون به چند دسته تقسیم می شود؟
تگزاپون به دو دسته تقسیم می شود که شامل تگزاپون صدفی و خمیر می شود و هر کدام کارایی خاص خود را دارند.
2کاربرد تگزاپون چیست؟
به دلیل ترکیب این مایع از که در تولید کردن کف قدرت بالایی دارند برای تولید مواد شوینده، شامپو و صابون مورد استفاده قرار می گیرد.
3عوارض تگراپون برای انسان چیست؟
این ماده بر روی پوست، چشم و مخاط دهان اثر مخربی می گذارد باید تا حد امکان از برخورد با نواحی گفته شده خودداری کنیم.
Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *