انواع سود سوزآور

انواع سود سوزآور

سود سوزآور یا کاستیک سودا از نظر ظاهری و کاربردی دارای انواع گوناگونی بوده و نام های مختلفی نیز دارد. سود سوزآور با نام سدیم هیدروکسید، قلیا، سودای قلیایی، سود کاستیک، هیدرات سدیم و با فرمول شیمیایی NaOH شناخته می شود. انواع سود سوزآور ترکیبی شیمیایی بوده و کاربردهای صنعتی متعددی دارند.

کاستیک سودا در واقع یک ترکیب قلیایی قوی است که انرژی گرمایی بالایی تولید می کند. درواقع انواع سود سوز آور در واکنش با برخی فلزات، هیدروژن آزاد می کند. از آنجا که این اتم آزاد است انرژی برابر با اتم های منفجره دارد، در عین حال از ترکیبات کاملا بی خطر به حساب می آید.

انواع سود سوزآور مایع و جامد

به صورت کلی این ماده به دو شکل مایع و جامد در دسترس می باشد که نوع جامد آن نیز دارای دو زیر شاخه نیز می باشند. این موارد عبارتند از:

  • سود سوزآور مایع
  • سود پرک (جامد)
  • سود گرانول
  • سود سوزآور پودری
انواع سود سوزآور مایع و جامد
انواع مختلف سود سوزآور مایع و جامد

سود سوزآور مایع چیست؟

سود سوزآور مایع کاملا رقیق بوده و دارای ناخالصی هایی می باشد. در واقع این مایع قلیایی در دو غلظت 50% و 31% در دسترس است. سود مایع در این دو غلظت دارای خاصیت واکنش پذیری بالایی بوده و در نگهداری از آنها باید دقت کافی به خرج داد. در غیر این صورت با احتمال پایین اشتعال یا انفجار رخ می دهد.

صنایع آلومینیوم، کاغذ، پتروشیمی و پالپ از واکنش پذیری سود قلیایی مایع بهره مند می شوند.

سود پرک یا سودای قلیایی جامد

سود پرک در واقع فاز غلیظ تر از سدیم هیدرات مایع است و با عنوان نمک یونی نیز شناخته می شود که خاصیت انحلال پذیری بالایی نیز دارد. محلول این ترکیب قادر به هیدرولیز یا تجزیه پروتئین های پوست بوده و نباید با آن تماس پوستی مستقیم داشته باشید، چرا که احتمالا موجب سوختگی می شود.

سود جامد نسبت به مایع بیشترین کاربرد را در صنایع گوناگون دارد، شرکت تولید کننده سود پرک ، پگاه محیط، هر دو حالت مایع و جامد این ترکیب قلیایی را به صورت گسترده تولید و عرضه می کند.

تولید سود پرک با خلوص 50 درصد صورت گرفته و حاصل واکنش شمیایی آب و نمک اسید است. در واقع الکترولیز نمک کلرید سدیم انواع سود سوزآور قلیایی را حاصل می شود که با توجه به میزان غلظت در فاز مایع یا جامد قرار می گیرند.

کاستیک سودای جامد در صنایع پتروشیمی، غذایی، شستشو، تولید کاکائو، کاهش گازهای گلخانه ای و … کاربرد گسترده ای دارد.

سود پرک یا سودای قلیایی جامد
نمونه سود پرک یا سودای قلیایی جامد

سود گرانول چیست؟

سود گرانول از پرمصرف ترین ترکیبات شیمیایی در جهان می باشد. درصد خلوص این سود جامد 99 درصد بوده و خاصیت قلیایی آن به مراتب قوی از سود پرک است. کاستیک سودا گرانول از مواد شیمیایی وارداتی است به این معنا که امکان تولید داخلی آن فراهم نبوده و شرکت های تولید کننده سود پرک، آنها را از فروشنده های خارجی خریداری می نمایند.

معتبرترین تولید کننده انواع سود سوزآور

مجموعه پگاه محیط، تولید کننده و وارد کننده مواد و افزودنی های شیمیایی می باشد که در صنعت کاربرد گسترده ای دارند. سود پرک از پرمصرف ترین محصولات شیمیایی است که انواع آن را در صفحه محصولات این سایت مشاهده می کنید. سود مایع، جامد، جامد گرانول و پودری از انواع این ترکیب شیمیایی می باشند که در بسته بندی های استاندارد توسط مجموعه ما به فروش می رسند.

معتبرترین تولید کننده انواع سود سوزآور
تولید سود سوزآور

نتیجه گیری

انواع سود سوزآور به صورت مایع، جامد، گرانول و پودری در دسترس بوده و از ترکیبات قلیایی به شدت قوی به حساب می آیند. سود پرک از واکنش گرماده آب و نمک اسید تولید می شود که تجزیه کننده پروتئین و بافت های زنده نیز به حساب می آید.

درصد خلوص سود سوزآور مایع 50 الی 31 درصد بوده و سود پرک نیز 50 درصد ناخالصی دارد. این در صورتی است که سود گرانول که نوعی سودای قلیایی جامد است 99 درصد خالص می باشد.

سود جامد در واقع نمونه غلیظ شده همان قلیای مایع است که کاربرد گسترده تری دارد. این هیدرات سدیم در صنایع پتروشیمی، غذایی، شستشو، تولید کاکائو، کاهش گازهای گلخانه ای، تولید کاغذ و … به کار می آید.

سوالات متداول انواع سود سوزآور

  1. سود سوزآور اشتعال زا می باشد؟
    خیر این ترکیب قلیایی با خطر اشتعال و انفجار همراه نمی باشد، مگر آنکه در معرض شوک دمایی قرار گیرد. علت این مسئله گرماده بودن واکنش و آزاد کردن هیدروژن می باشد.
  2. سود مایع با کدام مواد واکنش می دهد؟
    روی، قلع، آلومینیوم، مس، منیزیم و …. با سود مایع واکنش داده و هیدروژن آزاد می کنند. علاوه بر اینها برخی کربوهیدرات های ساده یا پیچیده نیز با سود سوزآور واکنش می دهند.
  3. نقاط ذوب و جوش انواع سود سوزآور چند درجه است؟
    مایع قلیایی نقطه جوش و ذوب به خصوصی ندارد اما سود پرک در دمای 323 درجه سانتی گراد ذوب شده و در دمای 1388 درجه به جوش می آید. دمای ذوب سود پرک نیز 318 درجه نیز می باشد.
Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *