انواع سدیم کلراید

انواع سدیم کلراید

سدیم کلراید با توجه به کاربرد و درصد خلوص به انواع گوناگونی دسته بندی می شود. برای معرفی انواع سدیم کلراید بهتر است با کاربرد و ماهیت آن آشنا شویم. در واقع این ماده  به عنوان نمک  شناخته می شود که وجود آن در گیاهان و جانوران نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. تقسیم بندی سدیم کلراید از این جهت با در نظر گرفتن درصد خلوص صورت می گیرد که در حالت طبیعی یک ترکیب آلی می باشد که طی فرایندهایی با شرایط گوناگون به ترکیب دلخواه می رسد. لازم به ذکر است که این نمک با توجه به نوع و درصدی که دارد مصارفی متنوع داشته و به صورت گسترده در صنایع متعددی مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد انواع سدیم کلراید

انواع سدیم کلراید به صورت 5، 7، 9 و 10 درصد تقسیم می شوند، ممکن است در زمینه های گوناگون آنها را برای مصارف متنوعی به کار برند. برای مثال انواع سدیم کلراید 7 درصد و 5 درصد در تولید محصولات استنشاقی به کار می روند که به صورت اسپری عرضه می شوند. در نتیجه این ماده با درصد های گوناگون در داروسازی از کاربرد گسترده ای برخوردار می باشد.

حتی در برخی موارد از آن می توان داروهای تزریقی تولید و به عنوان داروی وریدی از آن استفاده کرد. علاوه بر اینها می توان برای مصارف خانگی نیز از آن استفاده کرد. برای مثال از بین بردن لک و چربی لباس ها و این قبیل موارد نیز با محلول هایی صورت می گیرد که حاوی انواع سدیم کلراید می باشند.

کاربرد انواع سدیم کلراید
کاربرد انواع مختلف سدیم کلراید

بررسی شیوه های استفاده از سدیم کلرید

موارد زیر نیز از شیوه های استفاده از سدیم کلراید در علوم آزمایشگاهی و پزشکی می باشند که می توان در هر مورد آنها را یکی از انواع سدیم کلراید دانست.

  • سرم سدیم کلراید انفوزیون
    عملکرد این سرم به شیوه ای است که محلول را به صورت قطره ای به سیاهرگ ها می رساند.
  • محلول ایزوتونیک
    محلول های ایزوتونیک به گونه ای هستند که می توان آنها را به بدن تزریق کرد بدون آنکه بر غشای گلبول های قرمز تاثیر داشته باشند.
  • محلول هیپوتونیک
    محلول های تزریقات انفوزیون دارای حجم ها و درصدهای گوناگونی از سدیم کلراید می باشند که یکی از آنها با عنوان محلول هیپوتونیک دارای 45 درصد سدیم کلراید است. این محلول در شرایطی که بدن انسان بیش از اندازه آب از دست می دهد و با کمبود نمک مواجه می شود مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع سدیم کلراید در چه صنایعی مورد استفاده واقع می شوند؟

از مشتقات سدیم کلراید که هر کدام درصد خلوص و کاربردهای گوناگونی دارند باید به سدیم کربنات و سدیم هیدروژن کربنات اشاره کرد که به شکل های گوناگونی به کار می روند.

برای مثال از این نمک می توان محلولی تولید کرد با سدیم 9 درصدی یا بیشتر برای رفع کم آبی بدن به صورت وریدی تزریق می شود. ترکیب این محلول با درصدهای متنوعی از سدیم کلراید تهیه می شود. به این شکل که دیگر صنایع و حتی مصارف خانگی نیز از این ترکیب بهره بهره مند می شوند، مانند صنعت کاغذسازی و از بین بردن چربی ها که با نوعی دیگر از این ماده از نظر درصد خلوص بهره می برند.

انواع سدیم کلراید در چه صنایعی مورد استفاده واقع می شوند؟
انواع سدیم کلراید در چه صنایعی
نتیجه گیری

سدیم کلراید که از مشتقات نمک طبیعی است کاربردهای گونگونی داشته و با توجه به درصد مورد استفاده از آن در صنایع گوناگون و تولید محلول های بخصوص مورد استفاده قرار می گیرد. این ترکیب در درصدهای گوناگونی در صنایع مورد نظر به کار می رود که میزان استفاده از آن می تواند مشکل ساز بی خطر باشد.

در صورتی که کاربرد انواع سدیم کلراید را در نظر بگیریم این ماده می تواند بهترین جایگزین برای نمک طعام باشد. اما توجه داشته باشید که استفاده خوراکی بیش از اندازه این ترکیب تا حد بالایی فشار خون را افزایش می دهد.

سوالات متداول انواع سدیم کلراید

  1. سدیم کلراید با نمک تفاوت دارد؟
    بله تفاوت هایی میان این دو ماده وجود دارد. برای مثال سدیم در طبیعت یافت شده و به عنوان ماده ای مغذی مورد استفاده قرار می گیرد. به دنبال آن سدیم از مشتقات نمک می باشد به این شکل که نمک از 60% درصد کلرید و 40% تشکیل شده است.
  2. سدیم کلرید چه عوارض و مضراتی برای بدن دارد؟
    در کل این ماده مغذی برای بدن بی ضرر بوده و توسط سازمان غذا تایید شده است، اما با توجه به یکسان بودن درصدی آن با نمک، مصرف بیش از اندازه آن موجب افزایش خون نیز می شود. همچنین در حالت عادی و مصرف به اندازه استاندارد کامل بی خطر است اما اگر بیش از اندازه مصرف شود احتمالا به چشم ها، پوست و دستگاه گوارش آسیب می رساند.
  3. سدیم کلراید علاوه بر موارد ذکر شده دیگر در کدام سرم های درمانی به کار رفته است؟
    سرم شستشوی بینی، شستشوی گوش، ضد عفونی چشم، درمان جوش و حتی نگهداری لنز نیز حاوی درصد بخصوصی از سدیم کلراید می باشند.
Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *