اسید سولفامیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

اسید سولفامیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

اسید سولفامیک

اسید سولفامیک که به عنوان یک آنتی اسکالانت عمل می کند از این ماده برای پاک سازی و از بین بردن رسوب های سطوح سرامیکی یا فلزی مورد استفاده قرار می گردد کاربرد اصلی این ماده بیشتر برای از بین بردن رسوب ها است. برای اطلاعات بیشتر درباره اسید سولفامیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟ برای خرید انواع مواد شیمایی مانند سولفات آلومینیوم، لانولین الکل و … به سایت پگاه محیط مراجعه کنید.

کاربرد اسید سولفامیک

از اسید سولفامیک در صنایع های مختلفی استفاده می شود که اغلب برای از بین بردن رسوبات فلزی یا سرامیک استفاده کرد. همچنین به این دلیل در صنایع مختلفی و در تجهیزات اسید مورد استفاده قرار می گیرد. یکی دیگر از کاربردهای این ماده در سختی زادیی آب به عنوان کاتالیزور در فرایند استریفیکیشن که به عنوان مواد اولیه در تولید برای علف کش ها مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد سولفامیک اسید
سولفامیک اسید در صنعت

یکی دیگر از کاربرد های این مواد در تهیه مواد اولیه برای دندانپزشکی است، البته با وجود تولید زین های اوره فرمالدهید در این ماه در مهار کننده آتش هم نقش مهمی را ایفا می کند.

استفاده از سولفامیک اسید برای رسوب زدایی

با استفاده از محلول سولفامیک اسید با ریختن 20 گرم از این محلول درون یک لیتر آب می توان برای براق شدن و از بین بردن رسوبات و جرم  رو سطوح سرامیکی استفاده کرد، همچنین می توان از اسید سولفامیک برای پاک سازی و تجهیزات صنعتی استفاده نمود.

خواص شیمیایی اسید سولفامیک

در این اسید از چندین ماده شیمیایی استفاده شده است که در زیر به آنها اشاره شده است. برای یافتن پاسخ سوال اسید سولفامیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟ باید به موارد زیر توجه کنید.

خواص شیمیایی اسید سولفامیک
اسید سولفامیک به رنگ سفید

اسید قوی

اسید سولفامیک که یک ترکیب اسیدی قوی در محلول آبی و محلول آمونیاک بدون آب است با این وجود در آب اسید سولفامیک یک پروتون از اتم اکسیژن را از دست خواهد داد در صورتی که هیدروژن های متصل به نیتروژن کاملا محکم شده و از بین نمی روند.

هیدرولیز اسید

محلول آبی اسید سولفامیک در دمای 80 درجه سانتیگراد 40 درصد در محلول های 10 و 30 درصد هیدرولیز شده و طی همین زمان حدود 25 درصد در محلول یک درصد هیدرولیز می شود. نکته ای که قابل توجه می باشد آن است که در محلول های خنثی یا قلیایی سولفات اسید ممکن است بدون هیدرولیز قابل توجه جوشانده شود.

تشکیل نمک

فلزات یا اکسیدهای فلزی که توسط سولفامیک اسید مورد حمله قرار می گیرد باید گفت تمام نمک های شناخته سولفات اسید به جز دسته نمک پایه جیوه که محلول در آب هستند و نمک های سرب و کلسیم که به مقدار 218 گرم در 100 گرم با 25% محلول هستند.

کاربرد صنعتی از سولفامیک اسید

اسید سولفامیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟ از سولفات اسید در تولید دارو های مسکن و برای داروهای کاهش وزن مورد استفاده قرار می گیرد هم چنین از اسید های سولفات در کلر های برج خنک کننده استخرها نیز کاربرد فراوانی دارد. همچنین از دیگر کاربرد های این ماده می توان در صنعت کاغذ و خمیر کاغذ استفاده کنید و کاربردهای دیگری هم در دنیای امروز دارد. که شامل موارد ذیل می باشد.

  1. تولید رنگ و رنگدانه
  2. کنترل سایز ذرات
  3. کاتالیزور فرآیند استری سازی
  4. جرم زدایی در صنعت
  5. صنایع تولید لوازم آرایشی

مزایای اسید سولفامیک

اسید سولفامیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟ برای بهتر اینکه بهتر با این اسید آشنا شوید باید از مزایای آن آگاه باشید. از مزایای این اسید می توان به موارد زیر اشاره داشت که عبارتند از:

  • ماندگاری بالا
  • به صرفه بودن
  • افزایش بهره وری
  • حمل و نقل آسان
  • عدم ایجاد خورندگی
  • افزایش طول عمر تجهیزات
  • محافظت از فلزات و تجهیزات

همچنین اسید سولفامیک می تواند جایگزین برخی مواد شیمیایی دیگر شود مانند آنتی اسکالانت به منظور رسوب زدایی و تمیز کردن تجهیزات از جمله مبدل، کندانسور ها استفاده کرد. البته این ماده ارزشمند را می توان در تثبیت کننده کلر مورد استفاده قرار داد، از آنجایی برای واکنش کلر موجود که سولفات از پایداری بالاتری برخوردار است. به همین دلیل گزینه مناسبی برای عنوان تثبیت کننده کلر در برج های خنک کننده و استخر های آب  تبدیل شود.

ویژگی اسید سولفامیک

  • بدون بو
  • غیر سمی
  • غیر قابل اشتغال
  • عدم فراریت
  • قابلیت انحلال در آب
  • بدون خطر انفجار
"ویژگی اسید سولفامیک
کاربردهای اسید سولفامیک

نکات ایمنی در اسید سولفامیک

این ماده در مواقع حریق گازهای سمی تولید می کند که خطرناک است. یکی دیگر از نکات که باید رعایت کنیم تماس با چشم است برای استفاده از این ماده باید حتما از عینک ایمنی استفاده کنید و در صورت تحریک چشم ها، باید چشم ها را مرتب هر 15 دقیقه یکبار با آب سرد بشوید.

نتیجه گیری

اسید سولفامیک که یک اسید قدرتمند و یکی از مهم ترین کاربرد های آن در رسوب زدایی و پاک سازی اسید مناسب است در پاسخ می توان می گفت اسید سولفامیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟ که این نوع از اسید در صنعت کاغذ سازی و کشاورزی و مواد آرایشی کاربرد فراوانی دارد.

سوالات متداول

1مهم ترین کاربرد اسید سولفامیک چیست؟
از مهم ترین کاربرد اسید سولفات می توان در صنعت کاغذی، صنایع کشاورزی و آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد.
2مزایای سولفامیک چیست؟
از مزایای این ماده می توان به ماندگاری بالا، مقرون به صرفه بودن، عدم فراریت اشاره کرد.
3چگونه اسید سولفات را تهیه کنیم؟
برای این محصول می توانید به وب سایت پگاه محیط مراجعه کنید به صورت اینترنتی خریداری کنید.
Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *