استفاده از سدیم هیدروکسید در صنعت چرم و دباغی

سدیم هیدروکسید چیست

سدیم هیدروکسید چیست؟

سدیم هیدروکسید به عنوان سودا و سوز آور شناخته می شوند. یک ترکیب غیر آلی است که این ترکیب یونی به شکل جامد سفید رنگ یافت می شود و از یون های کاتیون سدیم و آنیون هیدروکسید تشکیل شده است. هیدروکسید سدیم یک ماده سوزاننده و قلیایی است که مکن است باعث سوختگی شدید شیمیایی شود.

این ماده در آب بسیار محلول است و رطوبت و دی اکسید کربن را به آسانی از هوا جذب می کند. به عنوان یکی از ساده ترین هیدروکسیدها، این ماده اغلب در حضور آب خنثی است. هیدروکسید سدیم در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد که مهم ترین آن ها عبارت اند از: صنایع تولید کاغذ، منسوجات، صنایع آب آشامینی، صابون ها و شوینده ها و همچنین استفاده از سدیم هیدروکسید در صنعت چرم و دباغی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که در ادامه به کاربرد و اهمیت این ماده در صنعت چرم و دباغی می پردازیم.

هیدروکسید سدیم در صنعت چرم
سدیم هیدروکسید چیست

استفاده از سدیم هیدروکسید در صنعت چرم و دباغی

هیدروکسید سدیم خالص یک ماده جامد بلوری بی رنگ است که این ماده در حلال های قطبی مانند اتانول و متانول و سایز حلال های غیر قطبی، حلالیت کمتری دارد. استفاده از سدیم هیدروکسید در صنعت چرم و دباغی از جمله مهم ترین کاربردهای سود پرک یا سوزآور می باشد.

صنعت چرم و دباغی از معدود صنایعی است که در آن یک ماده خام طبیعی طی مراحلی به یک محصول استاندارد تبدیل می شود. در زمان های قدیم تولید چرم به روش های سنتی زمان زیادی می برد اما امروزه با استفاده از هیدروکسید سدیم یا سود پرک، روند تولید چرم بسیار سریع تر شده است.

در صنایع چرم سازی پس از طی کردن پروسه های مو زدایی و حذف پشم از سطح پوست توسط آهک، برای مرحله چربی زدایی از هیدروکسید سدیم استفاده می شود. برخی پوست ها مانند پوست گوسفند و سگ که دارای میزان چربی بیشتری بوده، لازم است بعد از مرحله دباغی این چربی ها کاملا حذف شوند. سود پرک خاصیت قلیایی یا خورندگی و حل کنندگی چربی بسیار بالایی دارد که همین موضوه موجب شده است از آن در کارخانجات و کارگاه های چرم سازی و دباغی مورد استفاده قرار بگیرد و چربی های پوست را از بین ببرند.

[faq title=”سئوالات متداول” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”سدیم هیدروکسید در صنایع چرو دباغی چه تاثیری دارد؟” number=”1″]با توجه بهاین که پوست بعضی از حیوانات مانند سگ، گوسفند و … بسیار چرب است بعد از مراحل پشم زدایی و … با استفاده از سدیم هیدروکسید چربی پوست های حیوانات را گرفته و سپس آن را برای مراحل آماده سازی و ایجاد شکل به بخش های دیگر میفرستند. بنابراین سدیم هیدروکسید نقش چربی زدایی را در صنایع چرم و دباغی دارد.[/faq_item][faq_item title=”خطرات و مشکلات ایمنی حمل و نقل سدیم هیدروکسید چیست؟ ” number=”2″]سدیم هیدروکسید یا سود سوزآور به دلیل خورندگی بالا و خاصیت قلیایی که دارد، لازم است که در هنگام حمل و نقل به خوبی نکات ایمین رعایت شود زیرا با پوست انسان واکنش داده و درجات سوختگی متفاوتی را برجای می گذارد. از دیگر ویژگی های سدیم هیدروکسید می توان به خاصیت جذب بالای رطوبت و دی اکسید کربن نیز اشاره کرد.[/faq_item][faq_item title=”بسته بندی سود پرک یا سدیم هیدروکسید به چه صورت است؟” number=”3″]سود پرک یا سود سوزآور، در کیسه های دوجداره پلی اتیلن و پروپیلن با دوخت و کیفیت مناسب بسته بندی می شود. سدیم هیدروکسید در کیسه های 25 کیلوگرمی و پک های ا کیلوگرمی در بازار و کارخانه ها عرضه می شود.[/faq_item][/faq]

 

استفاده از سدیم هیدروکسید در صنعت چرم و دباغی
کاربرد سدیم هیدروکسید در صنعت چرم

کاربرد سدیم هیدروکسید

هیدروکسید سدیم برای تولید بسیاری از محصولاتی که به صورت روزمره از آن ها استفاده می کنیم مانند کاغذ، آلومینیوم، تمیز کننده های تجاری تخلیه و اجاق گاز و صابون و مواد شوینده کاربرد دارد. هیدروکسید سدیم  در صنایع تولید محصولات تمیز کننده و ضدعفونی کننده کاربرد فراوانی دارد.

از هیدروکسید سدیم برای تولید صابون و انواع شوینده های مورد استفاده در منازل و مصارف تجاری استفاده می شود. سفید کننده کلر با ترکیب کلر و هیدروکسید سدیم تولید می شود. پاک کننده های تخلیه حاوی هیدروکسید سدیم، چربی هایی را که می توانند لوله ها را مسدود کنند را در آب حل می کنند.

سدیم هیدروکسید برای کمک به تولید انواع داروها و محصولات دارویی از مسکن های معمول درد مانند آسپرین، داروهای ضد انعقاد خون که می توانند به جلوگیری از لخته شدن خون کمک کنند، تا داروهای کاهش دهنده کلسترول استفاده می شود.

به طور کلی کاربردهای سدیم هیدروکسید عبارت اند از:

  1. سدیم هیدروکسید در صنایع کاغذ سازی مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. سدیم هیدروکسید برای تولید صابون، مواد شوینده و پاک کننده مورد استفاده قرار می گیرد.
  3. از سدیم هیدروکسید برای صنایع چرم سازیو دباغی استفاده می شود.
  4. سدیم هیدروکسید در صنایع پتروشیمی و استخراج چاه های نفت نیز کاربرد دارد.
  5. سدیم هیدروکسید در صنایع تولید پارچه نیز به کار می رود.
  6. از سدیم هیدروکسید در تصفیه آب نیز استفاده می شود.
  7. سدیم هیدروکسید در تولید لبنیات نیز به نوعی کاربرد دارد.
  8. سدیم هیدروکسید در صنایع فلز و تولید شیشه، آلومینیوم، روی، گالوانیزه و آبکاری
  9. از سدیم هیدروکسید خنثی سازی اسید و باطری سازی
  10. سدیم هیدروکسید در صنایع غذایی، شیر و کنسروسازی کاربرد دارد.

نحوه تولید سدیم هیدروکسید

یکی از مهم ترین روش ها و مکانیزم های تولید سدیم هیدروکسید، الکترولیز کردن محلول کلرید سدیم در ظروف الکترولیتی است. در فرایند پیل جیوه از جریانی که جیوه به عنوان کاتد استفاده می شود و در نتیجه واکنش، سدیم حاصل با آب ترکیب می شود و تولید سدیم هیدروکسید می کند.

در فرایند دیگری که به آن مکانیزم پیل دیافگرام، الکترولیت از آند به سمت کاتد رفته و دیافراگم، فرآورده های کاتد و آند را از هم جدا می کند. در هر دو واکنش در آخر گاز کلر و هیدروژن نیز تولید می شود.

نحوه تولید سدیم هیدروکسید
هیدروکسید سدیم در صنعت چرم و دباغی

جمع بندی

سدیم هیدروکسید یا سود سوزآور، ماده بلوری بی رنگ است که به دلیل قلیایی بودن و خاصیت خورندگی بودن آن و همچنین واکنش پذیر بودن این ماده با رطوبت و جذب دی اکسید کربن، با پوست بدن واکنش می دهد. به همین دلیل لازم است که در هنگام حمل و نقل نکات ایمنی به طور کامل رعایت شود.

Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *