اثر دارویی زاج سفید

اثر دارویی زاج سفید

زاج از داروهایی در طب سنتی می باشد که اثر ضد عفونی کننده نیز دارد. این ماده در واقع سولفات مضاعف پتاسیم و آلومینیوم بلوری شکل است که طعمی گس داشته و درصد کمی حلال در آب می باشد. اثر دارویی زاج سفید در موارد درمانی و بهداشتی گوناگونی مورد توجه واقع می شود که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

اثر دارویی زاج سفید در طب سنتی گرم و خشک اهمیت بالایی دارد. آلوم یا زاج در انواع گوناگونی در دسترس است که همگی به شیوه های مختلفی دارای کاربرد درمانی می باشند.

کاربردهای زاج سفید

با توجه به اثر دارویی زاج سفید ، این ماده کاربرد برجسته ای در داروسازی و درمان دارد، اما علاوه بر اینها زاج در زمینه های گوناگون صنعتی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر کاربردهای آن به شرح زیر می باشند.

  • تهیه برنج (سفید کننده)
  • لوازم آرایشی و بهداشتی
  • تهیه خمر دندان
  • سفید کننده آلومینیومی
کاربردهای زاج سفید
کاربرد زاج سفید برای پوست

انواع زاج سفید

زاج از نظر ترکیبات شیمیایی و ظاهری به انواع گوناگونی تقسیم می شود که هر کدام دارای ویژگی های به خصوصی هستند، در ادامه به صورت مختصر به انها اشاره می کنیم. آلوم و ویژگی های کلی آنها عبارتند از:

  • آلوم آمونیوم: سفید و کریستاله
  • آلوم سدیم: گیرایی بالا
  • سولافات آلومینیم پتاسیم: قلیایی، مورد استفاده در تهیه نمک
  • آلوم کروم: بنفش و برنزه کننده

اثر دارویی زاج سفید برای پوست

زاج سفید علاوه بر اینکه در تهیه لوازم آرایشی به کار می رود به عنوان ماسک نیز مورد استفاده واقع می شود. برخی کاربردهای درمانی آن برای پوست به شرح زیر می باشد.

  • برای درمان جوش و آکنه یا جلوگیری از ایجاد آنها می توانید هفته ای یک مرتبه 2 قاشق گلاب، 1 قاشق زاج سفید پودر شده و مقداری خاک رنگ بر را ترکیب کرده و به مدت 10 الی 15 دقیقه روی پوست خود قرار دهید.
  • آلوم همچنین برای لایه برداری پوست نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
  • ترک های پوستی که در پاشنه پا، آرنج و قوزک پا ایجاد می شوند با زاج سفید بهبود می یابند.
  • پس از اصلاح پوست برای جلوگیری از سوزش و التهاب جلوگیری می شود.
  • اثر دارویی زاج سفید برای پوست
    اثر زاج سفید برای پوست

اثرات درمانی زاج سفید برای دهان و دندان

زاج سفید را به صورت محلول به عنوان دهانشویه می توان استفاده کرد. برای اینکار بهتر است آن را با آب ولرم و آب زرشک (به مقدار مساوی ) ترکیب نمایید. هر شب آن را 40 الی 60 ثانیه در دهان بچرخانید. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید آن را قورت دهید.

آفت دهان و زخم های زبان و لثه نیز با محلول زاج سفید بهبود می یابند.

علاوه بر اینها برای سفید کردن دندان ها می توانید به صورت مرتب از آلوم یا زاج سفید استفاده کنید.

از دیگر کاربردهای درمانی و دارویی زاج سفید

سایر اثرات دارویی زاج سفید به عبارت زیر می باشند.

  • ضد عفونی و بهبود زخم ها
  • درمان عفونت واژن
  • از بین بردن بوی نامطبوع زیر بغل
  • درمان عفونت گوش و حلق

عوارض دارویی آلوم

اثر دارویی زاج سفید و مزایای درمانی آن زمانی دیده می شود که به میزان لازم و به روش های مناسب مورد استفاده قرار گیرد. در غیر این صورت عوارض آن به صورت حساسیت نمایان می شوند. به این شکل که پوست قرمز، ملتهب و خشک خواهد شد.

در کل زاج سفید در گذر زمان پوست را خشک کرده و سرعت ایجاد چین و چروک را افزایش می دهد، پس به افرادی که به صورت طبیعی پوست خشک دارند، توصیه می شود پس از استفاده از آلوم از آبرسان نیز استفاده نمایند.

مصرف خوراکی آن نیز برای برخی می تواند با حالت تهوع، درد در ناحیه شکم و استفراغ همراه باشد. در نتیجه برای شروع مصرف زاج سفید در هر زمینه ای محتاط بوده و ابتدا از مقادیر کمی زاج استفاده نمایید.

عوارض دارویی آلوم
عوارض و معایب دارویی آلوم

نتیجه گیری

زاج سفید ماده ای کریستالی می باشد که یکی از انواع آن سفید رنگ است. این ماده به آلوم نیز معروف بوده و کاربردهای صنعتی و خوراکی بسیاری دارد. اثر درمانی زاج سفید آن را در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی دخیل کرده است. چرا که این ماده خاصیت لایه برداری داشته و برای جلوگیری از ایجاد آکنه و جوش نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

سوالات متداول اثر دارویی زاج سفید

  1. زاج سفید بوی نامطبوعی دارد؟
    خیر حتی زاج سفید برای جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع پا نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. آلوم به شکل پودر است یا سنگ؟
    زاج سفید هم ظاهری به شکل سنگ نمک دارد و هم به صورت پودر شده به فروش می رسد. بسته های آلوم پودر شده را در صفحه محصولات ما می توانید خریداری نمایید.
  3. زاج سفید ترکیبی شیمیایی است یا طبیعی؟
    آلوم در واقع ماده ای با ترکیب شیمیایی (سولفات آهن، آلومینیوم، مس و …) بوده و به صورت صنعتی تولید می شود. کاربرد آن در صنعت نیز بیشتر بوده و حداقل مصرف خوراکی را دارد.
Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *