آمونیوم پرسولفات صنعتی

آمونیوم پرسولفات

سولفات آمونیوم یک ترکیب غیر آلی (معدنی) است. این ماده به صورت نمک زرد کم رنگ و بی رنگ ( سفید) یافت می شود. آمونیوم پرسولفات بدون بو و محلول در آب است. آمونیوم پرسولفات صنعتی یک ماده اکسید کننده قوی است که در شیمی پلیمر به عنوان یک ماده تمیز کننده و سفید کننده مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده همانند تمام پراکسیدهای سولفات، توسط فرآیندهای الکترولیتی تولید می شود و قابلیت انحلال پذیری بالایی در آب دارد.

آمونیوم پرسولفات ماده ای بسیار کاربردی بوده و در صنایع مختلف از آن استفاده می شود. آمونیوم پرسولفات در بسته بندی های گوناگونی در بازار موجود هستند که به طور معمول در بسته های 35 کیلوگرمی عرضه می شوند. آمونیوم پرسولفات در صنایع پلاستیک سازی، کاغذ سازی، تولید محصولات آرایشی، صنایع ساخت صابون، اصلاح کننده مواد غذایی و …. کاربرد دارد که در ادامه مطلب به توضیح ویژگی های این ماده و خطرات استفاده از آن خواهیم پرداخت.

مشخصات فیزیکی آمونیوم پرسولفات
آمونیوم پرسولفات صنعتی

ویژگی های آمونیوم پرسولفات صنعتی

آمونیوم پرسولفات صنعتی دارای کاربرد و ویژگی های زیادی است که از جمله آن ها عبارت است از:

  • ماده اکسید کننده قوی و خوردگی
  • تجزیه راحت آن و جذب رطوبت آسان
  • انحلال پذیری بالای آمونیوم سولفات در آب و متانول
  • افزایش حلالیت آمونیوم پر سولفات در آب گرم
  • هیدرولیز آسان آن به سدبم هیدروژن و پراکسید هیدروژن
  • باعث سوختن مواد دیگر شده و به خودی خود قابل اشتعال نمی باشد.

از دیگر ویژگی های آمونیوم پرسولفات می توان به شرایط تجزیه این ماده در محیط اشاره کرد. محلول آبی آمونیوم پرسولفات در دمای اتاق، به سرعت اسیدی شده و در دماهای بالاتر به آرامی تجزیه می شود. پراکسی دی سولفات آمونیوم به رطوبت حساس است و در یک محیط مرطوب تجزیه می شود و پراکسید هیدروژن آزاد می کند.

کاربردهای مختلف آمونیوم پرسولفات

این ماده در صنایع، طرفدار زیادی دارد و از آن به عنوان یک ماده مفید در صنعت یاد می شود برخی از مهم ترین کاربردها و مصارف صنعتی این ماده عبارت اند از:

  1. استفاده از آمونیوم پرسولفات در صنایع مختلف کاغذ سازی، مواد غذایی و ….
  2. استفاده در آزمایشگاه ها (تمیز کننده ظروف آزمایشگاهی)
  3. استفاده از آن به عنوان پاک کننده و سفید کننده در صنایع ساخت صابون و …
  4. استفاده از آمونیوم پرسولفات به عنوان کود کشاورزی برای خاک های قلیایی
  5. عامل کمکی برای حشره کس ها، علف کش های محلول در آب و قارچ کش ها در زمین های کشاورزی استفاده می شود.
  6. از آمونیوم پرسولفات در مواد غذایی به عنوان عامل تنظیم کننده اسیدیته استفاده می شود. از این ماده به عنوان اصلاح کننده آرد، گندم، کپک . مخمر می توان استفاده کرد.
  7. از دیگر کاربردهای آمونیوم پرسولفات می توان به نقش آن در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی مانند لایه بردارها و … اشاره کرد.
ویژگی های آمونیوم پرسولفات
کاربرد آمونیوم پرسولفات

خطرات آمونیوم پرسولفات

همانطور که می دانید هر ماده شیمیایی علاوه بر فواید و مزایایی که برای صنایع و آزمایشگاه ها دارد، خطرات و عوارضی هم دارد که برخی از مواد شیمیایی خطراتشان بیشتر از کاربردهایشان است اما در مورد آمونیوم پرسولفات، این ماده به خودی خود خطری نداشته اما در اثر سوختن یا از دست دادن اکسیژن، می تواند شدت و میزان آتش سوزی را افزایش دهد.

این ماده اثرات سمی بسیار کمی دارد و به همین دلیل استنشاق این ماده ضرر زیادی نداشته اما تماس آن با چشم و پوست موجب سوزش و تحریک آن ها سده و ممکن اسطت موجب واکنش های آلرژیک شود. همچنین لازم به ذکر است که در برخی شرایط این ماده بر اثر گرم شدن بعضی از گازهای سمی همانند نیتروژن، اکسید گوگرد و آمونیاک را آزاد می کند.

راهنمای ایمنی استفاده از آمونیوم پرسولفات

محیطی که در آن با آمونیوم پرسولفات کار می کنید باید کاملا خشک بوده و دارای تهویه مناسب هوا باشد. حتما آزمایشات مربوط به آن را در زیر هود انجام داده و از تنفس بخارات آن خودداری کنید. این ماده باید در دمای اتاق نگهداری شود و همچنین برای نگهداری آن در انبار باید حواستان باشد که آمونیوم پرسولفات را به دور از مواد آلی گوگرد، سوخت های مختلف مانند فسفریک و عوامل کاهش دهنده نور (باید در نور نگهداری شود) به دور باشد.

از خوردن و نوشیدن سیگار کشیدن در اطراف این ماده جدا خودداری نماید . در صورت مصرف آمونیاک، خونریزی معده و ورم مخاط مری اتفاق می افتد و موجب می شود فرد دچار تنگی نفس شود و خون بالا بیاورد، در صورت هوشیاری فرد دهان او را با مقدار زیادی آب شستشو دهید و سپس به اندازه یک لیوان آب به وی بخورانید.

[faq title=”عنوان سئوالات” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”آمونیوم پرسولفات خطری برای محیط زیست دارد؟” number=”1″]این ماده به خودی خود خطری نداشته و به دلیل کاربردی بودن آن در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. آمونیوم پرسولفات به تنهایی قابل اشتعال نیست اما در مجاورت با مواد دیگر  و یا در اثر سوختن می تواند عامل اشتعال و افزایش آتش سوزی شود.[/faq_item][faq_item title=”مشخصات کلی آمونیوم پرسولفات صنعتی چیست؟” number=”2″]این نمک معدنی که به شکل بی رنگ یا زرد کم رنگ یافت می شود به صورت پودر یا بلور به فروش می رسد. نقطه ذوب آن 120 درجه سانتی گراد بوده و دارای نقطه جوش 1388 درجه سانتی گراد می باشد. آمونیوم پرسولفات از طریق فرآیندهای الکترولیتی تولیده شده و در صورت گرم شدن برخی گازهای سمی را مانند آمونیاک، آزاد می کند.[/faq_item][faq_item title=”مهم ترین نکات ایمنی در استفاده از آمونیوم پرسولفات چیست؟” number=”3″]بهتر است به دلیل ایجاد سوزش و تحریک های پوستی از تماس مستقیم این ماده با دست، صورت و چشم خودداری کنید، از خوردن این ماده پرهیز کنید و در صورت انجام سریعا به پزشک اطلاع دهید زیرا بعد از مصرف آمونیوم پرسولفات معده شما شروع به خونریزی کرده و موجب بیهوشی یا تنگی مری می شود که در تنفس شما اختلال ایجاد می کند. از لوازم ایمنی مانند دستکش، عینک و …. استفاده نمایید.[/faq_item][/faq]

 

نکات ایمنی آمونیوم پرسولفات
خطرات آمونیوم پرسولفات

سخن آخر

آمونیوم پرسولفات یک ماده صنعتی و کاربردی است که به صورت پودر بلوری شکل در بازار به فروش می رسد، از این ماده در آزمایشگاه ها و صنایع مختلف به وفور استفاده می شود و در صورتی که نکات ایمنی را رعایت نکنید احتمال خطر انفجار و اشتعال را بیشتر خواهید کرد.

Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *