آمونیوم لوریل سولفات

مشخصات آمونیوم لوریل سولفات

آمونیوم لوریل سولفات یا AL-30 یک عامل بسیار قوی شوینده است. چرک و چربی ها را می زداید و از مو و پوست می شوید. این ماده مایعی روشن و چسبنده ای است که از رنگ بی رنگ تا زرد کم رنگ است. تا  که اطلاعات این محصول به صورت زیر است.

نام تجاری PADAPON AL-30

نام شیمیایی آمونیوم لوریل سولفات

فرمول شیمیایی CH۳-(CH2)n -OSO۳-NH۴   n=11-13

فرمول آمونیوم لوریل سولفات
آمونیوم لوریل سولفات

آمونیوم لوریل سولفات

این ماده برای فرمولاسیون های با PH بین 5 تا 7 مناسب است و تولید کف زیاد و غلیظ و پایدار را دارد و وجود رنگ و ناخالصی در آن دست فرمولاتور را باز می گذارد.

این محصول همراه با کوکامیدوپروپیل بتانین یا  کوکامیدو دی اتانول آمین یک محصول ویسکوزی را تولید می کند. این ماده دارای یک سری مزایا و ویژگی هایی که در ادامه به آن می پردازیم.

ویژگی ها و مزایای آمونیوم لوریل سولفات

  • شویندگی
  • پاک کنندگی
  • قدرت نفوذ ایده آل
  • امولسیفایر
  • بهبود دهنده کف

آمونیوم لوریل سولفات %30 (ALS) به عنوان یک عامل فوم به مواد شوینده اضافه می شود. در فرمول ساختاری آن یک انتهای مولکول یک زنجیره طولانی از کربن است. در حالی که در انتهای دیگر یک نمک اسید آمونیوم لوریل سولفات 30% یک واکنش دهنده آنیونی است که در تهیه ژل و فرموله کردن محصولات آرایشی کاربرد دارد. این ماده می تواند به عنوان یک بازدارنده خوردگی نیز به کار گرفته شود.

آمونیوم لوریل سولفات یک پاک کننده عالی برای موها به حساب می آید. مو را تمیز و نرم و لطیف می کند. دارای ویژگی های ضد عفونی قوی است. این ماده یک عنصر کلیدی در شامپو و محصولات مراقبتی است. در این ماده توانایی زیست تخریب هم بالا است. این ماده غلظت متوسط یونهای  هیدروژنی و PH کمتر از 7 را دارا است. این ماده از روغن نارگیل و روغن هسته نخل به دست می آید. در واقع با کاهش کاتالیزوری اسیدهای چرب به دست می آید.

آمونیوم لوریل سولفات دارای توانایی تولید فوم پایدار را دارد و اجازه می دهد تا حباب های هوا به خوبی و ایده آل توزیع شود. افزایش مصرف تقاضا در این محصول وجود دارد که باعث می شود رونق بازار این محلول بیشتر شود و رو به افزایش باشد.

کاربردهای آمونیوم لوریل سولفات

  • مواد شوینده مایع با کیفیت بالا
  • فوم
  • نساجی
  • معدن فلزی
  • رنگدانه
  • لاستیک مصنوعی
  • الیاف صنایع
  • استفاده در صنایع آرایشی بهداشتی
  • عامل تهویه پوست
تصویری از کاربرد آمونیوم لوریل سولفات
کاربرد آمونیوم لوریل سولفات

احتیاط در مصرف آمونیوم لوریل سولفات

این ماده در دمای بالای 40 درجه سانتی گراد خاصیت خود را از دست می دهد. در شرایط اسیدی هم که PH آن کمتر است از 5 به دلیل هیدرولیز تجزیه می شود. با توجه به این، این محصول باید تحت شرایط پایین  در محدوده PH خود ذخیره شود. در هنگام نمونه برداری باید از ALES  به ویژه برای انتشار میکروارگانیسم جلوگیری به عمل آید.

ایمنی در آمونیوم لوریل سولفات

این ماده در غلظت بالا می تواند باعث تحریک شدید چشم و پوست شود. استنشاق ممکن است که باعث سوزش در سیستم تنفسی شود. اگر این ماده به اشتباهی خورده شود باعث اسهال و حالت تهوع می شود.

این ماده می تواند باعث خشکی و پوسته پوسته شدن پوست شود. کسانی که دارای پوستی حساس هستند و مستعد بیماری پوستی اگزاما هستند می توانند بیشتر دچار آسیب پوستی شوند.

سخن آخر

در این مقاله با خواص فیزیکی و شیمیایی آمونیوم لوریل سولفات آشنا شدیم. کاربردهای این ماده باا نوجه به مطالعات بیشتر در زمینه پاک کنندگی و تمیز کنندگی است. آمونیوم لوریل سولفات دارای توانایی تولید فوم پایدار را دارد و اجازه می دهد تا حباب های هوا به خوبی و ایده آل توزیع شود. افزایش مصرف تقاصضا در این محصول وجود دارد که باعث می شود رونق بازار این محلول بیشتر شود و رو به افزایش باشد. برای مطالعه بیشتر و گرفتن اطلاعات بیشتر به مقاله آمونیوم پرسولفات نگاهی بیندازید.

تصویری از کاربرد آمونیوم لوریل سولفات در مواد شوینده
کاربرد آمونیوم لوریل سولفات در مواد شوینده
[faq title=”سوالات متداول آمونیوم لوریل سولفات” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”موارد ایمنی در مصرف آمونیوم لوریل سولفات چگونه است؟” number=”1″]این ماده در غلظت بالا می تواند باعث تحریک شدید چشم و پوست شود. استنشاق ممکن است که باعث سوزش در سیستم تنفسی شود. اگر این ماده به اشتباهی خورده شود باعث ایجاد اسهال و حالت تهوع در فرد می شود.[/faq_item][faq_item title=”کاربرد آمونیوم لوریل سولفات در چیست؟” number=”2″]

بیشترین کاربردی که این ماده دارد در مواد شوینده مایع با کیفیت بالا است. استفاده در صنایع بهداشتی و آرایشی از دیگر کاربردهای مهم این محلول است.

[/faq_item][faq_item title=”آمونیوم لوریل سولفات از چه چیزی به دست می آید؟” number=”3″]این ماده از روغن نارگیل و روغن هسته نخل به دست می آید.[/faq_item][/faq]
Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *